Habilitation Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2010.tde-20092010-113311
Document
Author
Full name
Marco Antonio da Silva Ramos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Committee
Milanesi, Luiz Augusto (President)
Martins, José Eduardo Gandra da Silva
Oliveira, Glacy Antunes de
Tacuchian, Ricardo
Zampronha, Maria de Lourdes Sekeff
Title in Portuguese
Ensino da regência coral.
Keywords in Portuguese
Análise imterpretativa ou Análise de performance
Comunicantus: Laboratório Coral da ECA-USP
Coral do Museu Lasar Segall
Educação musical de adultos
Ensino de regência coral
Regência coral
Abstract in Portuguese
Os assuntos desta Tese são o Ensino da Regência Coral e a Análise Interpretativa em um formato analít ico-sintético. O primeiro capítulo parte de uma ampla discussão sobre o conceito de Coral Escola e sua aplicação aos coros de perfil comunitário e aos coros de
estudantes de música. Defende a idéia de que para o aprendizado profundo da Regência Coral é necessária a vivência de experiências artísticas significativas. Analisa o processo de domínio da técnica de Regência pelo estudante à luz da conexão entre o gestual do regente e os significados profundos da obra. Discute o direcionamento de energia no ato da regência como um parâmetro para além
da técnica. Em um segundo capítulo trata da postura artística do intérprete frente às
ferramentas teóricas, frente à História, a Musicologia e a Análise Musical. O foco
recai então sobre a Análise Interpretativa, trazendo para a discussão a questão
do Gesto Musical (diferente do Gesto Regencial) e introduz a problemática dos
conflitos internos da música, de sua identificação e de como eles geram o
conceito de Drama Estrutural da Música que o autor cria, explica e desenvolve. Ao final está incluído um Referencial de Análise que é a reformulação e ampliação de um trabalho do autor de 1989. Todo o trabalho é permeado pela experiência de ensino e de regente do
autor, que recorre a depoimentos próprios e de alguns de seus alunos para expor suas idéias sobre o ensino da regência coral.
Title in English
Teaching choral conducting.
Keywords in English
Adults choral education
Analysis for performance
Choral conducting
Choral of Lasar Segall Museum.
Comunicantus: the Choral Center of ECA-USP
Teaching choral conducting
Abstract in English
Teaching Choral Conducting and Performing Analysis through an analyticsynthetic
method are the subjects of this Thesis.
The first chapter starts with a wide discussion about the concept of
Choral as a School" and its application on community choirs and music students
choirs. The author presents the idea that for a deep learning process of Choral
Conducting it is necessary to have significant artistic experiences. He analyses
the process of conducting technique mastery by the student at the point of view
of connection between the conductors gesture and the deep meanings of the
music. The work discusses energy management at conducting act as a
parameter beyond the technique.
In the second chapter the author deals with the artistic posture of the
performer faced with theoretical tools (History, Musicology and Musical Analysis).
It focuses on performing analysis, bringing to discussion the theme of Musical
Gesture (that differs from Conducting Gesture) and introduces the issues of
internal conflicts of music, its identification and how they generate the concept of
Structural Drama of Music, developed and explained by the author.
At the end it is included an Analysis Guide Reference that is an enlarged
version and new redaction of a 1989s work.
The authors experience on teaching and conducting go through the whole
work. He uses other texts by his own and also by some pupils to explain his
ideas about Choral Conducting teaching.
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2010-09-20