• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Habilitation à Diriger des Recherches
DOI
https://doi.org/10.11606/T.16.2020.tde-10022023-141519
Document
Auteur
Nom complet
Andreina Nigriello
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2020
Jury
Bonduki, Nabil Georges (Président)
Anelli, Renato Luiz Sobral
Cunha, Claudio Barbieri da
Nobre, Eduardo Alberto Cusce
Spósito, Maria Encarnação Beltrão
Titre en portugais
O desenho de São Paulo por seus caminhos
Mots-clés en portugais
Desenho
Evolução urbana
Região metropolitana
São Paulo
Transporte urbano
Resumé en portugais
Relato da evolução do aglomerado urbano de São Paulo desde os tempos pré-coloniais - selecionando aspectos geográficos e contextos econômicos associados à circulação no território e à formação do seu espaço - organizado com base na tecnologia de transporte disponível em cada período, pontuando: o descobrimento do continente sul-americano; a fundação de São Paulo; o primeiro e o segundo ciclo de mineração na região; o ciclo do açúcar; a produção de café; o fim do Pacto Colonial; a Independência do Brasil; a Proclamação da República; o surgimento da indústria paulista; a segunda, terceira e quarta repúblicas; a ditadura militar; e a nova república. A conclusão do relato fundamenta a necessidade de ampliação da rede de transporte público de alta capacidade com um desenho que atenda a escala metropolitana atual de São Paulo, usufruindo das dinâmicas regionais propícias à ordenação da ocupação do território, com a adoção de novos padrões de acessibilidade e com a aceleração da implantação da estrutura de transporte planejada, revertendo o ritmo histórico de sua evolução.
Titre en anglais
São Paulo's design by pathways network.
Mots-clés en anglais
Design
Metropolitan area
São Paulo
Transport network
Urban evolution
Resumé en anglais
Register of the evolution of the São Paulo urban agglomeration from the pre-colonial ages onwards - Focus on geographical aspects and economic contexts associated to circulation in the territory and the construction of its area - organized in periods covering the discovery of the American continent; the foundation of São Paulo; the first and the second mining cycles in the region; the end of the colonial covenant; the independence of Brazil; the implantation of the first railway; the proclamation of Republic; the end of the railway era and the beginning of the roadway era; the coming of the vehicles manufacturers; the construction of the first metro linear; the implantation of the bus corridors and the implantation of the monorails. The conclusion grounds the need for the implantation of high-capacity public transport network with a design which meet the current São Paulo metropolitan scale, considering the regional dynamics propitious for the ordination of territory use with adoption of new standards of accessibility besides reversing the slow implantation of the transport structure planned.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2023-02-15
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.