• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.97.2020.tde-29042022-113833
Document
Author
Full name
Milene Soares Barbosa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Lorena, 2020
Supervisor
Committee
Barreto, Maria Auxiliadora Motta (President)
Bargos, Danúbia Caporusso
Olivato, Debora
Santos, Carlos Alberto Moreira dos
Title in Portuguese
Construção de pluviômetro como facilitador da alfabetização científica em uma escola rural
Keywords in Portuguese
Alfabetização científica
Educação rural
Ensino de ciências
Abstract in Portuguese
O presente trabalho teve como objetivo a construção de um pluviômetro como facilitador do processo de Alfabetização Científica (AC), e visou, como produto final, apresentar um guia para professores com uma proposta metodológica para ampliar a forma de se trabalhar a alfabetização científica, fortalecendo a compreensão da ciência no cotidiano escolar. As atividades foram desenvolvidas em uma escola no município de Paraibuna-SP, que está inserida na zona rural, onde as discussões sobre fenômenos naturais para o manejo agrícola e pecuário são pertinentes e de extrema importância. Para tanto, foi desenvolvida uma sequência de atividades com fundamentação na construção de um pluviômetro, para que os alunos pensem e reflitam sobre os conhecimentos científicos com aplicação no campo e em sua vida cotidiana. A temática foi trabalhada durante as aulas de geografia da 1ª série do ensino médio, e traz benefícios para o processo de ensino-aprendizagem de alunos de todos os anos/séries. A metodologia consistiu na valorização dos saberes científicos e na obtenção e utilização de dados científicos. A pesquisa foi finalizada propondo um guia de orientação com o passo a passo de como construir um pluviômetro e trabalhar com os dados pluviométricos. Esse guia é destinado para professores da educação básica, que atuem com o ensino fundamental nos anos finais e ensino médio. Os resultados da aplicação foram avaliados quanto à aceitabilidade da promoção da alfabetização científica, e evidenciou a necessidade da implementação de metodologias que fortaleçam essa prática.
Title in English
Construction of pluviometer as a facilitator of scientific literacy in a rural school
Keywords in English
Rural education
Science teaching
Scientific literacy
Abstract in English
The present work aimed to build a pluviometer as a facilitator of the scientific literacy (SL) process, and aimed as a final product, to present a guide for teachers with a methodological proposal to expand the way scientific literacy is worked, strengthening the understanding of science in daily school life. The activities were carried out in a school in the town of Paraibuna-SP, which is inserted in a rural area, where discussions about natural phenomena for the agricultural and livestock management are relevant and extremely important. For this purpose, a sequence of activities was developed based on the construction of a pluviometer, so that students think and reflect on scientific knowledge with application in the field and in their daily lives. The theme was worked during the geography classes of the first grade of high school, and brings benefits to the teaching-learning process of students of all years/grades. The methodology consisted of valuing scientific knowledge and obtaining and using scientific data. The research was completed by proposing a guide to orientation with the step by step on how to build a pluviometer and work with the pluviometric data. This guide is intended for primary education teachers, who work with elementary school in the final years and high school. The application results were evaluated for acceptability of promoting scientific literacy, and highlighted the need to implement methodologies that strengthen this practice.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
PED20007_O.pdf (7.06 Mbytes)
Publishing Date
2022-04-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.