• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.97.2019.tde-25082021-120251
Document
Author
Full name
Thiago Teixeira Cabral
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Lorena, 2019
Supervisor
Committee
Barreto, Maria Auxiliadora Motta (President)
França, Odila Amélia Veiga
Monteiro, Marco Aurelio Alvarenga
Romão, Érica Leonor
Title in Portuguese
A aprendizagem da dimensão social da ciência em espaços de educação não-formal: uma experiência com alunos do ensino médio no Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais
Keywords in Portuguese
Abordagem temática
Alfabetização científica
Ciência
Educação não-formal
Ensino de Ciências
Tecnologia e Sociedade
Abstract in Portuguese
Ações colaborativas entre escola e espaços não formais de educação são sugeridas na literatura de ensino de ciências como forma de diversificar e dinamizar o processo de alfabetização científica. Este trabalho aborda a aprendizagem da dimensão social da ciência durante uma visita à sede do Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (INPE), com o objetivo de responder como essa visita contribui com o aprendizado do conteúdo sobre satélites e órbitas por estudantes do ensino médio. Para tanto, foi desenvolvida uma pesquisa-ação, na qual foi realizada uma abordagem temática utilizando estratégias de ensino, como Think Pair Share e o estudo de texto e do meio, que privilegiam a atuação ativa dos estudantes e o registro escrito. A análise do conteúdo dos dados obtidos nas atividades foi realizada de acordo com a técnica descrita por Bardin e fundamentada na teoria sociointeracionista de Vygotsky. Os resultados demonstram que a visita ao INPE contribui com a ampliação da visão de mundo dos estudantes favorecendo a atribuição de sentido à aprendizagem, pela explicitação do contexto em que a ciência e a tecnologia são produzidas. Tais resultados contribuem para a reflexão sobre a estruturação e desenvolvimento de projetos educacionais que tenham como finalidade a aproximação das instituições.
Title in English
The learning of social dimension of science in non-formal spaces: a experience with highschool students at headquarter of Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais
Keywords in English
engineering and mathematics
Non-formal education
Science
Science teaching
Scientific literacy
technology
Tematic approach
Abstract in English
Colaborative actions between school and non-formal educational spaces is suggested in literature about science teaching like a form of diversify and invigorate the scientific literacy process. This work approaches science social dimension learning during a visit to the headquarters of Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (INPE). The objective was answer how the visit contributes with learning of content about satellite and orbits by high school students. Therefore, was develope a action-research. Was realized a thematic approach using teaching strategies like Think Pair Share, text study and ambient study, that privilege student activity and write registers. Was realized content analisys, proposed by Bardin and substantiated by Vygotsky sociointeracionism theory, over obtained datas. Results show that visit contributes for enlargement of students world vision favoring the atribution of meaning to learning, by explaining context that science and technology was produced. This results contributes to reflections about and development of educational projects with aim in the approximation between schools and non-formal spaces.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
PED19001_O.pdf (18.71 Mbytes)
Publishing Date
2021-08-25
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.