• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.97.2016.tde-25022016-100442
Document
Author
Full name
Idmaura Calderaro Martins Galvão
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Lorena, 2015
Supervisor
Committee
Monteiro, Isabel Cristina de Castro (President)
Assis, Alice
Capri, Maria da Rosa
Title in Portuguese
O pluralismo metodológico no ensino de Física e o aprimoramento da argumentação científica dos alunos
Keywords in Portuguese
Argumentação científica
Ensino de Física
Pluralismo metodológico
Abstract in Portuguese
Nesta pesquisa procuramos investigar se o uso do pluralismo metodológico nas aulas de Física pode contribuir para o aprimoramento da argumentação científica dos alunos. As atividades foram realizadas com alunos da terceira série do ensino médio de uma escola do interior do estado de São Paulo. No desenvolvimento da pesquisa foram utilizadas, em sala de aula, metodologias de ensino variadas: atividades experimentais e de demonstração, atividades com o uso das tecnologias de informação e comunicação e projetos como estratégia de resolução de problema. A coleta de dados foi feita por meio de quatro grupos focais e pelas apresentações de projetos pelos alunos, com a finalidade de investigar as suas argumentações sobre os conceitos físicos estudados por meio das metodologias mencionadas anteriormente. Para a análise da estrutura das argumentações dos alunos demos ênfase aos elementos constitutivos do padrão de Toulmin. Os resultados desta pesquisa mostram indícios do aprimoramento da argumentação científica dos alunos. Isso nos fez concluir que o uso do pluralismo metodológico, juntamente com o processo de interação social, promove o desenvolvimento da argumentação científica e é uma alternativa que colabora para a formação de alunos mais reflexivos e participativos no processo de ensino e aprendizagem de Física.
Title in English
The methodological pluralism in Physics teaching and the student's improvement in scientific argumentation
Keywords in English
Methodological pluralism
Physics Teaching
Scientific argumentation
Abstract in English
In this research we investigate if the use of methodological pluralism in Physics classes can contribute to the improvement of the student's cientific argumentation. The activities were conducted with students of the third grade of secondary education at a school in the state of São Paulo. In the research's development was used, in the classroom, varied teaching methodologies: experimental and demonstration activities, activities using information and communication technology and projects such as problem solving strategy. The data collection was done through four focus groups and by the student's presentations of the project, in order to investigate their arguments about physical concepts studied by the methods mentioned above. For the initial structure analysis of the students' argumentation we gave emphasis to the constituent elements of the standard Toulmin. Our results show evidence of student's improvement in scientific argumentation. Using these data we concluded that the use of methodological pluralism, with the process of social interaction, facilitates the development of scientific argument and it is an alternative that contributes to the formation of more reflective and participatory students in the teaching and learning of Physics.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
PED15001_C.pdf (924.13 Kbytes)
Publishing Date
2016-02-25
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.