• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.97.2021.tde-14062022-102244
Document
Author
Full name
Juliana Marques Cianni dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Lorena, 2021
Supervisor
Committee
Garcia, Roberta Veloso (President)
Ferraz, Denise Pereira de Alcantara
Monteiro, Marco Aurelio Alvarenga
Pardal, Paula Cristiane Pinto Mesquita
Title in Portuguese
A utilização dos jogos de linguagem de Wittgenstein para promover a argumentação em crianças no início da alfabetização científica: uma proposta de análise do processo argumentativo
Keywords in Portuguese
Alfabetização científica
Ensino Fundamental
Jogos linguísticos
Abstract in Portuguese
A inserção do indivíduo na cultura científica passa pela alfabetização científica e essa, por um ensino que privilegie a investigação e a argumentação no cenário escolar, especialmente nas aulas de Ciências. A partir da sugestão de Sasseron e Carvalho acerca dos indicadores que apontam para a alfabetização científica e do modelo proposto por Lawson para definir a estrutura da argumentação, foi elaborada uma tabela que elencasse a argumentação de crianças do segundo ano do Ensino Fundamental, nivelando-a em cinco níveis que apontam para o raciocínio lógico e o domínio do conteúdo levando em consideração os jogos linguísticos de Wittgenstein. Para aplicar a tabela, foi elaborada uma sequência didática que possibilitasse a observação e estudo dos argumentos utilizados pelas crianças. Considerando tais atividades e a faixa etária das crianças, observou-se que elas tendem a não completar a sequência argumentativa proposta por Lawson, contudo já apresentam fortes traços de alfabetização científica.
Title in English
The use of Wittgenstein's language games to promote argumentation in children at the beginning of scientific literacy: a proposal for analyzing the argumentative process
Keywords in English
Elementary School
Linguage games
Scientific Literacy
Abstract in English
The insertion of the individual in scientific culture goes through scientific literacy and this, through teaching that favors research and argumentation in the school scenario, especially in Science classes. Based on the suggestion of Sasseron and Carvalho about the indicators that point to scientific literacy and the model proposed by Lawson to define the structure of the argument, a table was elaborated that listed the argumentation of children of the second year of Elementary School, leveling it at five levels that point to logical reasoning and mastery of content taking into account Wittgenstein's linguistic games. To apply the table, a didactic sequence was elaborated that allowed the observation and study of the arguments used by the children. Considering such activities and the children's age group, it was observed that they tend not to complete the argumentative sequence proposed by Lawson, however they already have strong traces of scientific literacy.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
PED21003_O.pdf (1.00 Mbytes)
Publishing Date
2022-06-14
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.