• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.97.2023.tde-12012024-142128
Document
Author
Full name
Maria de Lourdes Siqueira Confort
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Lorena, 2023
Supervisor
Committee
Shigue, Carlos Yujiro (President)
Moraes, Elisângela de Jesus Cândido
Valle, Júlio César Augusto do
Title in Portuguese
A escola acolhedora: uma escuta sensível como proposta integrativa entre escola, estudantes e comunidade
Keywords in Portuguese
Acolhimento
Aprendizagem
Ensino Fundamental
Escuta sensível
Psicologia
Abstract in Portuguese
A Escuta Sensível, no processo de ensino-aprendizagem, é cada vez mais utilizada como uma maneira de refletir sobre os conteúdos apresentados aos alunos, como um aspecto relevante para a melhoria educacional. Ou seja, quem informa e quem é informado buscam soluções para os problemas que podem interferir nos aspectos cognitivos, socioemocionais e psicológicos dos estudantes. A fim de integrar e envolver os aprendizes, professores e pais em prol de um desenvolvimento saudável e eficaz. Ao desenvolver procedimentos de escuta na escola, na família e na comunidade, com o propósito de despertar interesses para novos conhecimentos, por meio de trocas de saberes, constitui-se uma interação entre o estudante e o mundo que o cerca. Por meio de pesquisa qualitativa, com orientação analítica-descritiva da escuta livre e questões abertas, este trabalho foi efetuado em uma escola municipal do estado de São Paulo. Durante a sua realização, os executores foram a mestranda e estudantes universitários de psicologia que atuam como monitores; os demais participantes foram estudantes, professores e pais da instituição de ensino. A sistemática utilizada permite a participação ativa em todo o processo. Escutar os estudantes, professores e pais pode integrar e motivar a todos, romper suas dificuldades pessoais, criar espaços para a criatividade e viabilizar a construção de novos saberes, num ensino-aprendizagem em contextos significativos para o estudante, o que facilita sua compreensão e maior interesse pelo aprendizado. Os resultados obtidos foram significativos quanto a interação entre todos os participantes, tendo se destacado as dificuldades dos professores em lidar com a situação pandêmica quanto ao distanciamento e à utilização de recursos virtuais que até então não eram usados no mundo escolar. Quanto aos estudantes, notou-se o interesse em participar de todas as atividades e de trocar informações sobre o ambiente escolar e familiar de maneira espontânea, permitindo acesso a conteúdo importante para lidar com diferentes situações cotidianas.
Title in English
The welcoming school: a sensitive listening, as an integrative proposal between school, students, and community
Keywords in English
Elementary School
Learning
Psychology
Reception
Sensitive listening
Abstract in English
Sensitive Listening, in the teaching-learning process, is increasingly used as a way of reflecting on the content presented to students, as a relevant aspect for educational improvement. That is, those who inform and those who are informed seek solutions to problems that may interfere with the cognitive, socio-emotional, and psychological aspects of students, in the quest to integrate and involve learners, teachers and parents in favor of a healthy and effective development. By developing listening procedures at school, in the family and in the community, with the purpose of awakening interest in new knowledge, through exchanges of knowledge, an interaction between the student and the world around him is constituted. Through qualitative research, with analytical-descriptive orientation of free listening and open questions, this work was carried out in a municipal school in the state of São Paulo. During its execution, the executors are the master's student and university psychology students who act as monitors; the other participants are students, teachers and parents of the educational institution. The system used allows active participation throughout the process. Listening to students, teachers and parents can integrate and motivate everyone, break through their personal difficulties, create spaces for creativity and enable the construction of new knowledge, in teaching-learning in meaningful contexts for the student, which will facilitate their understanding and greater interest in learning. The results obtained were significant regarding the interaction between all participants, highlighting the teachers' difficulties in dealing with the pandemic situation in terms of distancing, and the use of virtual resources not previously used in the school world. As for the students, there was an interest in participating in all activities and exchanging information about the school and family environment in a spontaneous manner, allowing access to important content to deal with different situations presented by them.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
PED23010_C.pdf (1.67 Mbytes)
Publishing Date
2024-01-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.