• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.97.2023.tde-12012024-141632
Document
Author
Full name
Ewellin Valesca Rodrigues dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Lorena, 2023
Supervisor
Committee
Catuogno, Célia Regina Tomachuk dos Santos (President)
Moraes, Elisângela de Jesus Cândido
Souza, Mariana Aranha de
Title in Portuguese
A percepção dos estudantes do Ensino Médio quanto ao seu Projeto de Vida e a contribuição da disciplina na sua formação
Keywords in Portuguese
Ensino Médio
Habilidades socioemocionais
Projeto de vida
Abstract in Portuguese
O presente projeto de pesquisa teve como temática projeto de vida, visando atender as competências, da Base Nacional Comum Curricular (BNCC), que abordam a importância da tecnologia e o do mundo trabalho. A partir das habilidades de comunicação, criticidade, ética, reflexões, relações e desafios, reconhecer as oportunidades, a conexão entre trabalho, valores, realização e a transformação social. O intuito foi provocar a reflexão e o interesse em se planejar e se organizar para o futuro. Além disso, identificar as contribuições da disciplina Projeto de Vida (PV) na tomada de decisão de 23 alunos de Ensino Médio de uma escola pública e, a partir disso, estimular uma reflexão sobre seus planos futuros e sonhos. É importante ressaltar que ter um projeto de vida, pode fornecer aos jovens condições emocionais de se prepararem para os desafios e possíveis dificuldades ao longo de seu desenvolvimento. Oportuniza maior segurança emocional e de seu papel enquanto agente de sua vida, pensando em suas escolhas e caminho de subjetividade e autonomia. Por meio de um questionário inicial foi avaliado se os alunos possuíam um projeto de vida para os próximos anos visando entender sua trajetória e escolhas. Realizou-se oficinas e rodas de conversa com temas abordando: escolhas, caminhos, desejos, sonhos, crenças, família, mulher, drogas, violência, saúde mental, papel social, juventude e seus desafios, medos e autoconhecimento, que promoveram a criação do projeto de vida ou a sua organização, quando já existia. Ao longo do projeto, os estudantes foram se apropriando da construção de seu projeto de vida e do entendimento de suas habilidades socioemocionais (HSE). Compreendeu-se, avaliando o desempenho dos estudantes e o questionário final, que eles estão em fase de escolhas e organização para o futuro, mas também expostos a conflitos internos, influências familiares e sociais, medos e desejos.
Title in English
High School students' perception of their Life Project and the discipline's contribution to their training
Keywords in English
High school
Life Project
Socio-emotional skills
Abstract in English
This research project had a life project as its theme, aiming to comply with the competencies of the National Common Curricular Base (BNCC), which address the importance of technology and the world of work. Based on communication skills, criticality, ethics, reflections, relationships, and challenges, recognize opportunities, the connection between work, values, achievement, and social transformation. The aim was to provoke reflection and interest in planning and organizing for the future. In addition, identify the contributions of the Life Project discipline in the decision-making of 23 high school students from a public school and based on this, encourage reflection on their future plans and dreams. It is important to emphasize that having a life project can provide young people with emotional conditions to prepare themselves for challenges and possible difficulties throughout their development. It provides greater emotional security and your role as an agent in your life, thinking about your choices and path to subjectivity and autonomy. Through an pre-test, it was assessed whether the students had a life plan for the coming years to understand their trajectory and choices. Workshops and conversation circles were held with themes covering choices, paths, desires, dreams, beliefs, family, women, drugs, violence, mental health, social role, youth and its challenges, fears, and self-knowledge, which promoted the creation of life project or its organization, when it already existed. Throughout the project, students took ownership of building their life project and understanding their socioemotional skills. It was understood, by evaluating the students' performance and the post-test, that they are in the phase of choices and organization for the future, but also exposed to internal conflicts, family and social influences, fears and desires.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
PED23007_C.pdf (2.53 Mbytes)
Publishing Date
2024-01-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.