• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.97.2023.tde-01112023-112753
Document
Author
Full name
Kemberlly Francisca de Oliveira Lopes
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Lorena, 2023
Supervisor
Committee
Capri, Maria da Rosa (President)
Moraes, Elisângela de Jesus Cândido
Souza, Mariana Aranha de
Title in Portuguese
Ensino de Ciências numa perspectiva investigativa: a Astronomia como possibilidade para alfabetização científica no Ensino Fundamental
Keywords in Portuguese
Astronomia
Ciência
Ensino de Ciências
Ensino por investigação
Sociedade e Ambiente (CTSA)
Tecnologia
Abstract in Portuguese
O ensino de astronomia favorece a construção do conhecimento científico e, além disso, vivese atualmente uma era espacial, tornando a astronomia um importante objeto de conhecimento, pois é necessária para acompanhar os avanços científicos e tecnológicos na área. A Astronomia se estabelece como um objeto de conhecimento crucial, uma vez que é necessária para acompanhar os avanços científicos e tecnológicos nessa área. No Brasil, autores fazem levantamentos acerca das dificuldades enfrentadas pelos professores em trabalhar astronomia em sala de aula. Dentre as dificuldades estão a defasagem de material didático e até mesmo na formação de professores. Por esse motivo, esta pesquisa apresenta um estudo que busca desenvolver o ensino de astronomia por meio de uma metodologia ativa, o ensino por investigação. O estudo foi desenvolvido em uma turma de 8º ano do ensino básico que possuía um perfil desinteressado em relação aos estudos, baixo envolvimento nas atividades em sala de aula, baixa socialização entre os alunos da turma e baixo retorno extraclasse. Foram levantadas duas perguntas, que se tornaram as questões norteadoras deste estudo: 1) É possível que uma sequência didática, ancorada no ensino por investigação, possa estimular uma turma com esse perfil? 2) É possível promover a alfabetização científica desses alunos por meio do ensino por investigação? Para a realização desta pesquisa, desenvolveu-se uma sequência didática de ensino por investigação, utilizando objetos de conhecimento de astronomia, baseados na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Além das atividades planejadas para a sala de aula, também foi realizada uma visita a um observatório astronômico, a fim de aprofundar os assuntos tratados em sala de aula. Os objetivos foram analisar a contribuição de uma sequência didática investigativa, promover a socialização de conhecimentos em sala de aula e desenvolver a alfabetização científica dessa turma. A metodologia da pesquisa é realizada através do estudo de caso, a avaliação do processo de aplicação foi contínua e a abordagem da avaliação foi qualitativa. Dentre os resultados, foi possível observar que o ensino por investigação funcionou do ponto de vista do aprendizado e da promoção da alfabetização científica. Além disso, a visita ao observatório despertou o interesse dos estudantes em buscar novos conhecimentos, recorrendo à professora de matemática para aprenderem acerca de distâncias, como, por exemplo, o ano-luz. Os estudantes participaram ativamente no processo de aprendizagem, onde investigaram, argumentaram, levantaram e testaram hipóteses, enriqueceram seu vocabulário científico, e expandiram seus conhecimentos em Astronomia. Quanto ao perfil da turma, notaram-se mudanças positivas, pois os estudantes colaboraram entre si, socializaram ideias e compartilharam conhecimentos. Portanto, constatou-se que o ensino por investigação pode colaborar com a socialização e despertar o interesse dos estudantes quanto ao seu próprio aprendizado.
Title in English
Teaching Science in an investigative perspective: Astronomy as a possibility for scientific literacy in Elementary School
Keywords in English
Astronomy
Science
Science Teaching
Society and Environment (STSA)
Teaching by investigation
Technology
Abstract in English
We are currently living in the space age, in which teaching astronomy favors the construction of scientific knowledge, making astronomy an important object of knowledge, as it is important to keep up with scientific and technological advances in the area. In Brazil, authors survey the difficulties faced by teachers in working with astronomy in the classroom. Among the difficulties are the lack of didactic material and even in teacher training. For this reason, this research presents a study that seeks to develop the teaching of astronomy through an active methodology that is teaching by investigation. The study was carried out in a basic education 8th grade class that had a disinterested profile in relation to studies, low involvement in classroom activities, low socialization among students in the class and low extra-class feedback. Two questions were raised, which became the guiding questions of this study: 1) Is it possible that a didactic sequence, anchored in teaching by investigation, can stimulate a class with this profile? 2) Is it possible to promote the scientific literacy of these students through teaching by investigation? To carry out this research, a didactic sequence of teaching by investigation was developed, using astronomy knowledge objects, based on the National Common Curricular Base (BNCC in portuguese). In addition to the activities planned for the classroom, a visit to an astronomical observatory was also carried out, in order to deepen the subjects discussed in the classroom. The objectives were to analyze the contribution of an investigative didactic sequence, to promote the socialization of knowledge in the classroom and to develop the scientific literacy of this group. The research methodology is carried out through the case study, the evaluation of the application process was continuous and the evaluation approach was qualitative. Among the results, it was possible to observe that teaching by investigation worked from the point of view of learning and promoting scientific literacy. In addition, the visit to the observatory aroused the students' interest in seeking new knowledge, resorting to the mathematics teacher to learn about distances, such as the light-year. Students actively participated in the learning process, where they investigated, argued, raised and tested hypotheses, enriched their scientific vocabulary, and expanded their knowledge in Astronomy. As for the class profile, positive changes were noted, as students collaborated with each other, exchanged ideas and shared knowledge. Therefore, it was found that teaching by investigation can collaborate with socialization and awaken the interest of students who are indifferent to their own learning.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
PED23002_C.pdf (3.01 Mbytes)
Publishing Date
2023-11-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.