• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.96.2011.tde-26092011-150933
Document
Author
Full name
Angelo Antonio Davis de Oliveira Nunes e Rodrigues
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2011
Supervisor
Committee
Araujo, Adriana Maria Procopio de (President)
Domingues, Maria José Carvalho de Souza
Nova, Silvia Pereira de Castro Casa
Title in Portuguese
O estudo do conteúdo de governança corporativa no ensino contábil no Brasil
Keywords in Portuguese
Conteúdo programático
Currículo internacional
Ensino da contabilidade
Governança Corporativa
Abstract in Portuguese
Nessa pesquisa foi analisado o oferecimento do conteúdo de Governança Corporativa nos cursos de Ciências Contábeis no Brasil no âmbito das modificações propostas pelo ajustamento do MEC ao relatório da Unesco sobre a educação. Essa adequação levou em consideração a aderência ao currículo da Unctad para descrever os tópicos lecionados no país, e assim analisá-los. A observação desse tema ocorreu por meio de um questionário com respostas na escala de Likert, em uma amostra de 46 professores que ministram disciplinas correlatas a esse conteúdo, com nível de significância de 95%, erro de 2% e Alfa de Cronbach de 0,9. Os dados obtidos evidenciam que 2,79% das IES possuem uma disciplina específica, e em geral esse conteúdo está sendo ofertado em instituições particulares, cujos responsáveis são contadores que possuem o título de mestre, mas que em sua maioria não possuem publicação científica no tema. O grupamento de conteúdo relativo à Empresa possui a abordagem próxima ao currículo mundial, sendo que a profundidade diminui em relação ao conflito de agência e aos mecanismos de governança. A análise fatorial possuiu poder de explicação de 83,8% e foi capaz de explanar o conteúdo lecionado na graduação por meio dos conflitos de agência envolvidos na delegação de poder pelo proprietário-acionista, os seus custos, os dois objetivos aos quais as empresas podem escolher, por meio de um mecanismo ligado ao monitoramento e o outro à aquisição do controle. Os resultados desse estudo demonstram que o conteúdo de Governança Corporativa ensinado por essa amostra pesquisada não está aderente ao currículo proposto internacionalmente.
Title in English
The study of the contents of corporate governance in accounting education in Brazil
Keywords in English
Corporate Governance
International curriculum
Syllabuses
Teaching accounting
Abstract in English
In this study we examined the offer of the content of Corporate Governance in Accounting courses in Brazil under the proposed changes by adjusting the MEC to the UNESCO report on education. This adjustment took into account the adherence to the curriculum of UNCTAD to describe the topics taught in the country, and so analyze them. The observation of this issue was through a questionnaire with responses to the scale in a sample of 46 teachers who teach subjects related to that content, with a significance level of 95%, 2% error and Cronbach's alpha of 0, 9. The data show that 2.79% of IES have a specific discipline, and often that content is being offered at private institutions, whose teachers are accountants who possess a master's degree, but most of them have no scientific publication on the topic. The grouping of content on the Company has the approach to the curriculum next world, and the depth decreases relative to the agency conflict and governance mechanisms. Factor analysis possessed explanatory power of 83.8% and was able to explain the content taught in undergraduate courses through the agency conflicts involved in the delegation of power by the owner-shareholder, its costs, the two goals to which companies can choose, through a mechanism linked to other monitoring and the acquisition of control. The results of this study demonstrate that the contents of the Corporate Governance taught by this sample surveyed aren`t adhering to the proposed curriculum internationally.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-09-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.