• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.96.2020.tde-25112020-113644
Document
Author
Full name
Raíssa Silveira de Farias
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2020
Supervisor
Committee
Araujo, Adriana Maria Procopio de (President)
Coimbra, Camila Lima
Espejo, Marcia Maria dos Santos Bortolocci
Fregonesi, Mariana Simões Ferraz do Amaral
Ott, Ernani
Silva, Anielson Barbosa da
Title in Portuguese
Reflexão sobre o desenvolvimento profissional dos professores de ciências contábeis
Keywords in Portuguese
Contabilidade
Desenvolvimento profissional
Ensino superior
Saberes docentes
Abstract in Portuguese
O estudo teve como objetivo geral compreender o significado das experiências e dos saberes mobilizados no processo de desenvolvimento profissional dos professores de cursos de graduação em Ciências Contábeis no Brasil. Foram traçados como objetivos específicos a análise, por meio das experiências significativas: (i) da trajetória profissional dos professores, dentro e fora do ambiente acadêmico; (ii) dos principais desafios, expectativas e influências/estímulos recebidos ao longo da carreira e; (iii) dos saberes mobilizados pelos professores no processo de desenvolvimento profissional. Para tanto, foi realizada uma discussão teórica tomando-se por base o Modelo Interligado de Desenvolvimento Profissional de Professores desenvolvido por Clarke e Hollingsworth (2002), os quais sugerem que o desenvolvimento profissional ocorre por meio dos processos mediadores de "reflexão" e "aplicação", em quatro domínios analíticos: (i) o domínio pessoal; (ii) o domínio da prática de ensino; (iii) o domínio da consequência e, (iv) o domínio externo, aliado aos saberes segundo a perspectiva de Tardif (2012), e as experiências dos vinte e seis sujeitos na mobilização desses saberes. O grupo de entrevistados apresentou características diversas: homens e mulheres; diferentes fases da carreira docente; formação acadêmica diversa; atuação em diferentes instituições de ensino superior (públicas e privadas). Utilizou-se a entrevista semiestruturada com abordagem qualitativa e reflexiva, como técnica de construção das narrativas, as quais teve como base um roteiro composto por vinte e duas perguntas. As análises foram construídas tomando-se por base a análise de template desenvolvida por King (2004). Identificou-se cinco categorias, que nortearam todo o processo de análise: (1) experiências prévias à carreira docente; (2) ingresso no magistério superior: desafios, expectativas e influências; (3) mobilização dos saberes experienciais na prática docente; (4) estímulos externos à docência; e (5) os resultados salientes no desenvolvimento profissional, dentro e fora do espaço da sala de aula. A partir das análises, conclui-se que os professores-referência em Ciências Contábeis desenvolvem-se na docência por meio da reflexão e ação sobre a própria prática; a partir das relações positivas, de parceria, apoio e orientação, estabelecidas com seus alunos; por meio da busca atenta às trocas de experiência com os pares e com o mercado profissional; bem como a partir da busca pessoal pelo aprimoramento de sua prática docente diária. São professores cujos saberes são temporais, plurais e heterogêneos, personalizados e situados, conforme defende Tardif (2012). Além da sua contribuição teórica, entende-se que algumas contribuições práticas podem ser sugeridas: (1) um processo de acompanhamento das monitorias (na graduação) com o olhar de "primeira oportunidade de contato com a docência"; (2) promoção por meio de coordenadores de curso de espaços de interação e socialização entre os membros do corpo docente como forma de estímulo e aprimoramento da prática docente e; (3) o repensar nas IES sobre a forma como estão realizando seus cursos de formação inicial e continuada, e estimulando seus docentes a participar de práticas formativas com o foco no desenvolvimento pessoal, e profissional.
Title in English
Reflexions on the professional development of accounting sciences professors
Keywords in English
Accounting
Higher education
Professional development
Teaching knowledge
Abstract in English
The aim of this study was to assess the significance of experiences and the knowledge involved in the process of professional development of Accounting Science professors in higher education courses in Brazil. The analyzed specific objectives, through significative experiences, were: (i) the career path of such professor, in and out of the academic environment; (ii) the main challenges, expectations and influences/motivation along the way and; (iii) the knowledge involved in their professional development process. For such, a theoretical discussion was performed based on the Integrated Model for Teachers Professional Development created by Clarke and Hollingsworth (2002), which proposes that professional development happens through mediating processes of "reflexion and application" within four analytical domains: (i) personal domain; (ii) teaching practice domain; (iii) consequence domain and, (iv) external domain, connected to the knowledge perspective of Tardif (2012), and the twenty-six subjects experiment on the building of that knowledge. The interviewed group presented diverse characteristics; were in different stages in their career path, had diverse academic background; and their practice ranged from public to private Higher Education Institutions. We have used the semi-structured interview with a qualitative and reflexive approach to establish the narratives based on a twenty-two-question guideline. We have carried out the analysis based on a template developed by King (2004). We have identified five categories, which guided all the analysis process: (1) experience prior to the teaching career; (2) entrance in university teaching: challenges, expectations and influences; (3) mobilization of experimental knowledge in the teaching practice; (4) external stimulation to the teaching practice; and (5) the results on their professional development in and out of the classroom. From the analysis results, we have concluded that the reference-professors in Accounting Sciences are the ones that improve their teaching practice through reflexion and action on their own practice, steming from positive relationship, partnership, support and orientation, agreed with students, by means of an exchange of experiences with their peers and the professional market, as well as, the search for the improvement of their daily teaching practice. They are professors with contemporary, plural and heterogenic knowledge, which are personalized and situated as stated by Tardif (2012). Besides the theoretical contributions, we understand the importance of some practical contributions that may be suggested: (1) Follow-up process in graduation mentoring with a view to the "first opportunity to get in touch with the teaching practice"; (2) the availability of interaction and socialization spaces among the teaching professionals, which is provided by the course coordinators as a means of motivation and improvement of the teaching practice and ; (3) the action of rethinking in higher education institutions about how initial and continuous teaching are being carried out and the importance of motivating their teaching professionals to take part on formative practices focusing on personal and professional development.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-02-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.