• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.96.2023.tde-22092023-164149
Document
Author
Full name
Letícia Ayumi Kubo Dantas
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2023
Supervisor
Committee
Dias, Alexandre Aparecido (President)
Bonagamba, Tito Jose
Selan, Beatriz
Title in Portuguese
Fatores individuais e organizacionais no engajamento acadêmico: uma análise ao nível dos laboratórios de pesquisas universitários
Keywords in Portuguese
Colaboração universidade-empresa
Engajamento acadêmico
Terceira missão
Transferência de conhecimento
Abstract in Portuguese
O objetivo geral deste trabalho é investigar como atributos individuais e organizacionais estão relacionados com diferentes níveis de intensidade de engajamento acadêmico (EA) nos laboratórios de pesquisa vinculados às universidades públicas paulistas. Assim, foi realizada uma pesquisa quantitativa, de abordagem explicativa/descritiva, baseada na aplicação de um questionário enviado para os coordenadores dos laboratórios de pesquisa das universidades contempladas na pesquisa. Utilizando a Análise de Cluster Hierárquico (ACH), uma amostra de 241 laboratórios foi classificada de acordo com a intensidade com que realizam um conjunto de atividades de EA, de acordo com Zhao et al. (2020). Os laboratórios foram divididos em três clusters, com o primeiro mostrando envolvimento insignificante em atividades de AE, o segundo demonstrando envolvimento parcial em atividades de AE e o terceiro reunindo laboratórios altamente envolvidos em atividades de AE. Os resultados do modelo probit ordenado indicaram que as características individuais dos líderes dos laboratórios (gênero, nível de carreira e experiência não acadêmica) não estavam relacionadas com a intensidade do EA, diferente do que a literatura reportou. Por outro lado, as evidências mostraram que a variável latente para a intensidade de EA aumentou com a escala da equipe do laboratório, o percentual de pesquisadores permanentes na equipe do laboratório, a competência da equipe do laboratório em prospectar e atrair parceiros da indústria, e a disponibilidade de conhecimento tecnológico na forma de know-how. Laboratórios cujas áreas de conhecimento são Engenharias, Ciências Agrárias e Ciências Exatas e da Terra, estão associados a maiores probabilidades de alto envolvimento em atividades de EA.
Title in English
Individual and organizational factors in academic engagement: an analysis at the level of university research laboratories
Keywords in English
Academic engagement
Knowledge transfer
Third mission
University-industry collaboration
Abstract in English
This study aimed to investigate how individual and organizational attributes are related to different levels of academic engagement (AE) intensity in research laboratories affiliated with public universities in São Paulo. Therefore, a quantitative research approach was employed, combining explanatory and descriptive methods, based on the application of a questionnaire sent to the coordinaEtors of the research laboratories of the universities contemplated in the research. Using Hierarchical Cluster Analysis (HCA), a sample of 241 laboratories was classified according to the intensity with which they engage in a set of AE activities, as defined by Zhao et al. (2020). The labs were distinguished into three clusters, with the first showing negligible involvement in AE activities, the second demonstrating partially involvement in AE activities, and the third gathering labs highly involved in AE activities. The results of the ordered probit model indicated that individual attributes of the lab heads (gender, career level, and non-academic experience) were unrelated to the intensity of AE, different from what the literature reported. On the other hand, the latent variable for the AE intensity increases with the scale of the lab team, the percentage of permanent researchers in the lab team, the competence of the lab team in prospecting and attracting industry partners, and the availability of technological knowledge in form of know-how. Laboratories whose knowledge fields are engineering, agricultural sciences, and exact and earth sciences are associated with greater probabilities of being highly academic engaged.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-09-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.