Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.96.2013.tde-05122013-110349
Document
Author
Full name
Isabela Grespan da Rocha Teixeira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2013
Supervisor
Committee
Calia, Rogerio Ceravolo (President)
Caldana, Adriana Cristina Ferreira
Dias, Sylmara Lopes Francelino Gonçalves
Title in Portuguese
O sistema de treinamento, desenvolvimento e educação (TD&E) voltado para sustentabilidade ambiental nas empresas: um estudo de casos múltiplos em uma indústria de defensivos agrícolas e uma empresa prestadora de serviços ambientais
Keywords in Portuguese
Ações Educativas para Sustentabilidade Ambiental desenvolvimento e educação para a Sustentabilidade
Empresa de serviço Ambiental.
Indústria de defensivos Agrícolas
TD&E para Sustentabilidade Ambiental
Treinamento
Treinamento Ambiental
Abstract in Portuguese
As ações educativas sobre sustentabilidade ambiental constituem uma ferramenta cujo intuito é aumentar a consciência das pessoas sobre os problemas ambientais e sobre suas consequências para a humanidade. Quando bem estruturadas e aplicadas, elas têm um papel importante na mudança dos hábitos das pessoas. Nesse sentido, as organizações podem contribuir aplicando-as a seus funcionários e a outros stakeholders. Assim, o objetivo desta pesquisa é identificar como as empresas da indústria de defensivos agrícolas e prestadoras de serviço ambiental desenvolvem seus sistemas de treinamento, desenvolvimento e educação (TD&E) relacionados à sustentabilidade ambiental. Para atingir os objetivos propostos, foi realizado um estudo de casos múltiplos em duas empresas. Uma indústria de defensivos agrícolas e uma empresa prestadora de serviços ambientais. Com esses estudos de caso, foi possível entender a interação do departamento de recursos humanos para essas ações de sustentabilidade ambiental, ver como a EA e a EDS são trabalhadas com os funcionários de diferentes níveis organizacionais. Foi possível também entender como as empresas realizam o levantamento de necessidade de treinamento (LNT), como elas planejam e como avaliam as ações educacionais para sustentabilidade ambiental. Como implicações práticas, é possível afirmar que sessões mais curtas (com até duas horas), combinação de técnicas de ensino e uso de estudo de caso ao final da ação educacional como forma de avaliação contribuem para despertar interesse dos aprendizes e fixar o conteúdo com mais facilidade. É importante oferecer ambiente e ferramentas adequados para a realização de ações educativas para sustentabilidade ambiental em ambiente externo (fora das salas de aula).
Title in English
Training, Development and Education (TD&E) system for environmental sustainability in companies: A multiple case study on crop protection industry and a environmental series company.
Keywords in English
Educational actions for environmental sustainability
Environmental service companies.
Environmental sustainability
Pesticide industry
TD&E for environmental sustainability
Training development & education for environmental sustainability
Abstract in English
Educational actions on environmental sustainability are a tool whose aim is to increase the people's consciousness about the environment problems and their consequences for mankind. These actions, when well structured and applied, play an important role in changing people's habits. In this context, companies can contribute by applying such actions to their employees and other stakeholders. Therefore, the objective of the present work is to identify how crop protection industry and environmental service companies develop their TD&E systems for environmental sustainability. In order to achieve such objectives, a multiple-case study of two companies, one crop protection industry and other providing environmental services, was conducted. With these case studies, it was possible to understand the interaction between human resource department and environmental sustainability actions, including how environmental education (EE) and environmental sustainability education (ESE) are applied to employees at different organizational levels. It was also possible to know how companies perform their training need assessment and how they plan and evaluate educational actions for environmental sustainability. In terms of practical implications, one can state that shorter sessions (up to 2 hours long), combination of teaching techniques, and use of case study as a form of evaluation at the end of the education action contribute to trigger the learners' interest and fix the content more easily. It is important to offer adequate milieu and tools for conducting education actions for environmental sustainability out of the class room.
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-12-11