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Mémoire de Maîtrise
DOI
10.11606/D.96.2011.tde-18102011-134438
Document
Auteur
Nom complet
Marina Véssio Dessotti
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
Ribeirão Preto, 2011
Directeur
Jury
Belluzzo Junior, Walter (Président)
Fernandes, Reynaldo
Soares, Tufi Machado
Titre en portugais
Os determinantes da escolha da ocupação docente: uma análise do diferencial de salário do mercado de professores do ensino fundamental
Mots-clés en portugais
diferencial de salário
formação
professor
Resumé en portugais
O objetivo desta dissertação é analisar a diferença salarial existente entre indivíduos que trabalham como professores do ensino fundamental e indivíduos que trabalham em outras ocupações. Busca-se compreender se tal diferença está na própria profissão docente ou na formação desses profissionais. Pretende-se identificar se é mais vantajoso trabalhar na ocupação docente ou em outras ocupações, dependendo da formação do indivíduo. Para tanto, calculam-se diferenciais de salário controlados e não-controlados. Os principais resultados para os diferenciais não-controlados revelaram que trabalhar como docente do ensino fundamental é mais vantajoso para indivíduos que ainda não possuem ensino superior. Para aqueles que são docentes e possuem curso superior ou estão em curso (graduação ou pós-graduação), independentemente dos controles, a ocupação docente não é vantajosa. Já no caso dos diferenciais controlados, ser professor do ensino fundamental quase sempre é vantajoso quando se considera o salário por hora.
Titre en anglais
The determinants of teachers occupation choice: an analysis of market wages differential for elementary school teachers
Mots-clés en anglais
education
teacher
wage differential
Resumé en anglais
The objective of this dissertation is to identify the wage differential between primary school teachers and individuals working in other occupations. We try to comprehend if the differential is on the teacher profession itself or on the career chosen by these individuals. In other words, we analyze if the differential is on the education of these professionals. We intend to identify through controlled and non-controlled wage differentials if (depending on the education of the individual) it is more advantageous working as a teacher or in another occupation. The main results for non-controlled differentials showed that working as a primary school teacher is more advantageous for individuals who did not complete the undergraduate level. For teachers with higher education completed or ongoing (undergraduation or graduation), independently of the controls, the teacher profession is not advantageous. For the controlled differentials, being a high school teacher is almost always advantageous when the hourly wage is considered.
 
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Date de Publication
2011-11-03
 
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