• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.96.2023.tde-13042023-075034
Document
Author
Full name
Leandro Seiti Anazawa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2022
Supervisor
Committee
Pazello, Elaine Toldo (President)
Bonamino, Alicia Maria Catalano de
Menezes Filho, Naercio Aquino
Nicolella, Alexandre Chibebe
Scorzafave, Luiz Guilherme Dacar da Silva
Waltenberg, Fabio Domingues
Title in Portuguese
A prática de enturmação por habilidade no ensino fundamental na cidade de São Paulo: identificação, impactos no aprendizado e contextos associados
Keywords in Portuguese
Desigualdade educacional
Enturmação por habilidade
Identificação de enturmação por habilidade
Valor adicionado na educação
Abstract in Portuguese
Enturmação de alunos com base em algum critério é uma prática adotada nas escolas brasileiras, mas ainda se sabe pouco sobre os seus impactos no aprendizado dos alunos. Nesse contexto, a presente pesquisa de tese foca na prática de enturmação de alunos por habilidade e busca investigar os seus impactos e os contextos associados à essa prática. A tese é formada por três artigos, os quais utilizam, principalmente, os dados dos alunos do 5º ano do ensino fundamental que realizaram a Prova São Paulo de 2019. O primeiro artigo é focado em construir uma variável que identifique se uma determinada escola adota a enturmação por habilidade com base em dados observados dos próprios alunos da escola. O segundo artigo investiga os impactos dessa prática sobre o ganho de aprendizado dos alunos entre o 3º e o 5º ano do ensino fundamental, além de investigar os impactos diferenciais em alunos com diferentes níveis de desempenho educacional. O último artigo investiga se os contextos de segregação étnico-racial dos alunos, segregação socioeconômica dos alunos, alocações diferenciais de insumos escolares e competição entre escolas públicas e privadas estão relacionados com a presença da prática de enturmação por habilidade nas escolas da amostra. O presente estudo se propõe a contribuir com evidências sobre os impactos da prática de enturmação por habilidade sobre o aprendizado dos alunos no contexto da cidade de São Paulo, uma vez que as evidências apresentadas pela literatura ainda não apresentam resultados consolidados sobre tal prática educacional.
Title in English
Ability grouping practice in elementary schools at São Paulo city: identification, achievement effects, and related contexts
Keywords in English
Ability grouping
Educational inequality
Identification of ability grouping
Value-added in education
Abstract in English
Grouping of students based on some criteria is a practice adopted in Brazilian schools, but little is known about its impacts on student learning. In this context, the present thesis research focuses on the practice of grouping students by ability and seeks to investigate its impacts and the contexts associated with this practice. The thesis consists of three articles, which mainly use data from students in the 5th year of elementary school who took the 2019 Prova São Paulo. The first article focuses on building a variable that identifies whether a particular school adopts the ability grouping based on observed data from the school's own students. The second article investigates the impacts of this practice on students' achievement gains between the 3rd and 5th grades of elementary school, in addition to investigating the differential impacts on students with different levels of educational achievement. The last article investigates whether the contexts of ethnic-racial segregation of students, socioeconomic segregation of students, differential allocations of school inputs and competition between public and private schools are related to the presence of ability grouping in the schools. The present study proposes to contribute with evidence on the impacts of ability grouping practice on student learning in the context of the city of São Paulo, since the evidence presented in the literature does not yet present consolidated results on such educational practice.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-04-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.