• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.93.2022.tde-29112022-122637
Documento
Autor
Nombre completo
Antonio Cavalcante Santos
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2022
Director
Tribunal
Aranha, Carmen Sylvia Guimaraes (Presidente)
Alves, Cauê
Iavelberg, Rosa
Vasconcellos, Camilo de Mello
Título en portugués
Arte, educação e a intermitência da censura: reflexões contemporâneas
Palabras clave en portugués
Arte participativa
Arte relacional
Educação
Resumen en portugués
O presente trabalho, inserido na linha de pesquisa Metodologia e Epistemologia da Arte do Programa de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte da Universidade de São Paulo, tem como propósito compreender as atuais relações de censura e as artes visuais no Brasil, considerando como ponto de partida a crise estabelecida no campo das artes, e tendo como pressuposto o ocorrido na performance 'La Bête', no MAM, desenvolvida pelo artista Wagner Schwartz no ano de 2017. O estudo nasce da indagação sobre as relações da educação no ensino em Arte, onde procuramos estabelecer reflexões à luz de conceitos como o de arte relacional, identidade cultural e arte participativa. Procura-se analisar as atuais questões que envolvem arte e educação, em um contexto de opressão social e cerceamento da liberdade de expressão enfrentado pelo fazer artístico nos últimos anos.
Título en inglés
Art, education and the intermittence of censorship: contemporary reflections
Palabras clave en inglés
Education
Participatory art
Relational art
Resumen en inglés
The present work, inserted in the research line Methodology and Epistemology of Art of the Interunit Postgraduate Program in Aesthetics and Art History at the University of São Paulo, aims to understand the current relations of censorship and the visual arts in Brazil, considering as a starting point the crisis established in the field of arts, and having as a presupposition what happened in the performance 'La Bête', at MAM, developed by the artist Wagner Schwartz in 2017. The study is born from the question about the relations of education in teaching in Art, where we seek to establish reflections in the light of concepts such as relational art, cultural identity and participatory art. It seeks to analyze the current issues involving art and education, in a context of social oppression and restriction of freedom of expression faced by artistic production in recent years.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2022-11-29
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.