• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.93.2022.tde-24102022-181344
Document
Author
Full name
Cristina Pontes Bonfiglioli
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Fabbrini, Ricardo Nascimento (President)
Abramo, Luis Raul Weber
Costa, Helouise Lima
Kinouchi, Renato Rodrigues
Moura, Alex de Campos
Spricigo, Vinicius Pontes
Title in Portuguese
Percepção contemporânea da paisagem: a questão da distância na imagem aérea e astronômica
Keywords in Portuguese
Distância
Fenomenologia da percepção
Gesto fotográfico
Imagem técnica e tecnológica
Paisagem
Abstract in Portuguese
Pretende-se discutir, a partir da História da Fotografia e da Tecnologia e de suas relações com a História da Arte, os aspectos representacionais e não-representacionais de imagens produzidas tecnologicamente, nas quais a ideia de distância está implicada. Tal implicação aparece em imagens produzidas tanto por máquinas fotográficas analógicas ou digitais, manipuladas por artistas, cientistas ou astronautas, quanto por equipamentos eletrônicos de captura de infravermelho, como os instalados em telescópios (terrestres ou espaciais, como o Hubble), em satélites (como o MRO satellite) ou em sondas espaciais (como a Cassini- Huygens). Apesar de seus complexos e distintos processos de produção, tais imagens são percebidas (no sentido fenomenológico do termo) pelos observadores que as fitam ora como paisagem (landscape), ora como natureza (physis), ora como experiência (artística como a do belo e do sublime), ora como entretenimento midiático. Tal jogo de significações depende do lugar discursivo em que essas imagens são apresentadas (artigo científico, revista de divulgação científica, fotolivro ou portal de notícias) de modo a reforçar um modo de ver, mas também um modo de interpretar e de sentir essas mesmas imagens fotográficas. Para estruturar essa discussão, levar-se-á em consideração a tradição conceitual e interpretativa da Fotografia caracterizada por sua conformação indicial, a saber, registro mecânico, produzido por auxílio de máquina, que carrega a presença de uma ausência, condição que também constitui as imagens de modo mais amplo. Essa noção convencional parece determinar a rejeição de algumas das imagens tecnológicas alvo desta pesquisa como representações legítimas, uma vez que sua produção altamente tecnologizada é muitas vezes percebida como retoque, ajuste, correção ou alteração equivocada do registro imagético, aproximando tais imagens da estética da fotografia contemporânea. Partiremos, assim, do pensamento de Kazimir Malevich e da nova visibilidade que propõe, a da fotografia vertical, i.e., a fotografia feita à grande distância do objeto ou do assunto visado, na qual não há horizonte visível, e que perde referência terrestre quando se trata de "fotografar" nebulosas ou projetar graficamente singularidades como buracos negros.
Title in English
Contemporary Perception of Landscape: the question of distance in the aerial and astronomical image
Keywords in English
Distance
Landscape
Phenomenology of Perception
Photographic Gesture
Technical and Technological Image
Abstract in English
From the perspective of the History of Photography and Technology and their relations with the History of Art, this research intends to discuss the representational and nonrepresentational aspects of technologically generated images that present the idea of distance. This implication appears in images produced by either analog or digital cameras manipulated by artists, scientists, or astronauts, as well as by electronic infrared capture equipment, such as those installed in telescopes (terrestrial or space such as Hubble), satellites (such as the MRO satellite) or in space probes (like the Cassini-Huygens probe). Despite their complex and distinct production processes, such images are perceived (in the phenomenological sense of the term) by observers in many different ways. Sometimes as landscape, others as nature (physis), an aesthetical experience (artistic as the beautiful and sublime), or even as media entertainment. Such a game of significations depends on the discursive place in which these images are presented (may it be in a scientific article, a scientific magazine, a photo book, or a news gateway) to stress a way of seeing, but also a way of interpreting and feeling those same images photographs. In order to structure this discussion, it will be considered the conceptual and interpretative tradition of Photography characterized by its indicial conformation, namely mechanical recording, produced by machine aid, which carries the presence of an absence. This condition also constitutes images in a broader sense. Such a conventional notion seems to determine the rejection of some of the technological images targeted by this research as legitimate representations, since their highly technological production is often perceived as retouching, adjusting, correcting, or altering the image record, approaching these images to the aesthetics of Contemporary Photography and Art. We will thus start from the thought of Kazimir Malevich and the new visibility he proposes, that of Vertical Photography, i.e., the photograph that is taken at a considerable distance from the object or subject in question, in which there is no visible horizon, and which loses ground reference when tries to "photograph" nebulae or graphically project singularities such as black holes.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-10-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.