• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.93.2022.tde-23122022-130044
Document
Auteur
Nom complet
Breno Marques Ribeiro de Faria
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2022
Directeur
Jury
Magalhães, Ana Gonçalves (Président)
Coli Junior, Jorge Sidney
Costa, Helouise Lima
Marins, Paulo César Garcez
Schiavinatto, Iara Lis Franco
Squeff, Letícia Coelho
Titre en portugais
O Itamaraty e o moderno: o Ministério das Relações Exteriores e as artes visuais e arquitetura em meados do seculo XX
Mots-clés en portugais
Arquitetura moderna
Arte moderna
Diplomacia cultural
História da arte no Brasil
Soft power
Resumé en portugais
Essa tese tem como objetivo explicitar e tornar inteligível qual foi a relação do Ministério das Relações Exteriores do Brasil (MRE), o Itamaraty, com as artes visuais e a arquitetura, notadamente, em suas vertentes modernas, entendidas em uma relação simbiótica. Nossa hipótese é de que houve uma atuação intencional do Itamaraty na consolidação e promoção de uma concepção de arte e arquitetura modernas bem como de uma versão da história da arte no Brasil. O interesse de nossa pesquisa concentra-se na relação entre os dois, o MRE e a artes visuais e arquiteturas modernas, no período compreendido entre o Estado Novo, vigente de 1937 até 1946, e a inauguração de Brasília, em 1960, mais detidamente, o período entre 1955 e 1960, época da construção da nova capital e, pontualmente, a inauguração do Palácio do Itamaraty, em Brasília, em 1968. Este trabalho é baseado primordialmente em documentação textual e iconográfica, majoritariamente inédita, que se encontra depositada no Arquivo e Mapoteca Históricos do Itamaraty no Rio de Janeiro
Titre en anglais
The Itamaraty and the Modern: the Ministry of Foreign Affairs and the visual arts and architecture in the mid-twentieth century
Mots-clés en anglais
Cultural diplomacy
History of art in Brazil
Modern architecture
Modern art
Soft power
Resumé en anglais
This thesis aims to explicit and make intelligible the relationship of the Brazilian Ministry of Foreign Affairs (MRE), Itamaraty, with visual arts and architecture, particularly in its modern versions, understood in a symbiotic relationship. Our hypothesis is that Itamaraty was intentionally involved in the consolidation and promotion of a conception of modern art and architecture as well as of a version of the History of Art in Brazil. The interest of our research focuses on the relationship between the two, the MRE and the modern visual arts and architecture, in the period between the Estado Novo, from 1937 to 1946, and the inauguration of Brasília, in 1960, more in-depth, the period between 1955 and 1960, the time of the construction of the new capital, and, punctually, the inauguration of the Itamaraty Palace, in Brasília, in 1968. This work is based primarily on textual and iconographic documentation, mostly unpublished, which is deposited in the Historic Archives and Map Collection of Itamaraty in Rio de Janeiro
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2022-12-23
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.