• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.93.2020.tde-16062021-151518
Document
Auteur
Nom complet
Carlos Rogerio Lima Junior
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2020
Directeur
Jury
Simioni, Ana Paula Cavalcanti (Président)
Christo, Maraliz de Castro Vieira
Schiavinatto, Iara Lis Franco
Schwarcz, Lilia Katri Moritz
Squeff, Letícia Coelho
Starling, Heloisa Maria Murgel
Titre en portugais
Marianne à brasileira: imagens republicanas e os dilemas do passado imperial
Mots-clés en portugais
Arte e Poder
História da Arte
Imagem (Artes)
Primeira República (1889-1930)
Segundo Reinado (1840-1889)
Resumé en portugais
A Proclamação da República, em 15 de novembro de 1889, ensejou a produção de uma nova visualidade para a nação. Por meio de um levantamento de pinturas históricas, retratos e alegorias encontrados em museus e arquivos de São Paulo, Minas Gerais, Rio de Janeiro, Bahia, Pará e Amazonas, mas também suas reproduções impressas e gravadas em litografias (jornais, revistas e panfletos), produzidas nos primeiros tempos republicanos, esta investigação pretende demonstrar como se deu a criação de símbolos e imagens com vistas a promover uma legitimação visual do poder republicano em tensão com a imagética do regime imperial. A análise atenta do corpus de imagens levantadas demonstrou que, diferentemente do que se podia supor, as imagens da República não suplantam totalmente as do Império. Pelo contrário, há muitas sobrevivências dos símbolos do regime anterior naquele que passa a vigorar. Para demonstrar isso, abordaremos as imagens da Princesa Isabel, as alegorias femininas da República, os retratos de Deodoro da Fonseca e as imagens da proclamação da República.
Titre en anglais
Marianne in Brazil: republican images and the dilemmas of the Imperial past
Mots-clés en anglais
Art and Power
Art History
First Republic (1889-1930)
Images (Art)
Second Empire (1840-1889)
Resumé en anglais
The Proclamation of the Republic, on November 15, 1889, gave rise to the production of a new visuality for the nation. Through a survey of historical paintings, portraits and allegories found in museums and archives in São Paulo, Minas Gerais, Rio de Janeiro, Bahia, Pará and Amazonas, but also their printed and recorded reproductions in lithographs (newspapers, magazines and pamphlets), produced in the early republican times, this investigation aims to demonstrate how symbols and images were created in order to promote a visual legitimation of republican power in tension with the imagery of the imperial regime. A careful analysis of the corpus of images collected showed that, differently from what one might suppose, the images of the Republic do not completely supplant those of the Empire. On the contrary, there are many survivors of the symbols of the previous regime in the one that takes effect. To demonstrate this, we will approach the images of Princess Isabel, the female allegories of the Republic, the portraits of Deodoro da Fonseca and the images of the proclamation of the Republic.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2021-06-16
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.