• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.93.2017.tde-04092017-114723
Document
Author
Full name
Julia de Andrade Henrique dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Monteiro, Katia Canton (President)
Costas, Ana Maria Rodriguez
Guzzo, Marina Souza Lobo
Prado, Patricia Dias
Title in Portuguese
Quando a dança encontra a criança: um estudo acerca da criação em dança contemporânea para criança
Keywords in Portuguese
Criança espectadora
Dança contemporânea
Dança para crianças
Performer
Processos de criação
Abstract in Portuguese
Partindo da constatação de que a dança contemporânea para crianças vem se tornando uma área expressiva no campo da pesquisa e criação em dança, a presente dissertação busca refletir sobre as singularidades dessa área de atuação da dança cênica. No encontro da dança contemporânea com as crianças, emerge o entrecruzamento de diversas áreas de conhecimento. A partir desses estudos, surge o encontro da leitura feita das referências bibliográficas com a análise de três obras de arte brasileiras que se enquadram no campo da produção em dança para crianças. Foram escolhidas três produções de três companhias de dança que partiram de processos de criação distintos, acreditando que, desta forma, possam ser relevantes para se estabelecer um panorama das produções em dança para crianças atuais no país. As três obras escolhidas foram Dança em Jogo da Balangandança Cia, Poemas Cinéticos da Lagartixa na Janela e Pequena Coleção de Todas as Coisas da Cia Dani Lima. As análises de tais obras assim como a contextualização do fenômeno dança para crianças foram realizadas através de diferentes autores que advém de campos distintos como estudos da infância, produção cultural, arte contemporânea, dança contemporânea, recepção estética, entre outros campos epistemológicos. Manoel de Barros, poeta que exercita ser criança em sua poesia, assim como as crianças que exercitam ser poetas no seu ser criança, também exerceram grande influência nesta pesquisa. Tanto a dança para crianças como a poesia de Manoel de Barros, são línguas de brincar. No caso da dança, o papel do performer é central nessa língua. Sendo um público bastante exigente e sincero, a criança entendida aqui como um ser produtor de culturas e de saberes, precisa se sentir conectada com os adultos em cena, e, para ocorrer conectividade com seu público-alvo, é fundamental a presença de um corpo cênico receptivo. Um estado corporal cênico brincalhão que se apresenta no entrelaçamento, compartilhando com a criança através da expressividade do gesto do adulto memórias e imaginários permitindo que, na atualidade da cena, dança e criança se encontrem numa experiência compartilhada. Através da interface de estudos interdisciplinares, portanto, esta pesquisa pretende trazer contribuições para a dança contemporânea, produção cultural para crianças e estudos da infância.
Title in English
When the dance meets the child: a study about the creation in contemporary dance for children
Keywords in English
Contemporary dance
Creation processes
Dance for children
Performer
Spectator child
Abstract in English
Given that contemporary dance to children is becoming an expressive area in the research and creation field in dance, this thesis endeavors to reflect the singularities in this area of scenic dance performance. At the meeting between contemporary dance and children emerges the intersecting of several areas of knowledge. From these studies, the reading of bibliographic references meets the analysis of three Brazilian works of art that fits into the field of dance production for children. Three productions from three dance companies that started from different creation processes were chosen by the belief that they can be relevant to establish a panorama of dance productions for the current children in the country. Dança em Jogo from Balangandança Cia, Poemas Cinéticos from Lagartixa na Janela and Pequena Coleção de Todas as Coisas from Cia Dani Lima were the chosen works of art. The analysis of these productions as well as the contextualization of the phenomenon dance for children were carried out from a theoretical frame composed with different authors from distincts fields as studies on childhood, cultural production, contemporary art, contemporary dance, aesthetic reception and other epistemological fields. Manoel de Barros - a poet who exercises being a child in his poetry - and children- who exercises being poet in your being child- also exerted great influence on this research. Both dance for children and Manoel de Barros poetry are languages to play. In the case of dance, the performer role is central in that language. Being a highly demanding and sincere public children, who is consider here a cultural and knowledge producer, needs to feel connected to the adults on the scene and, in order to have this connectivity with their target audience, the presence of a scenic body that is attentive and present, fluid and sensitive is fundamental. A goofy scenic body condition which expresses itself as entanglement and shares memory and imagination with the children through the expressiveness of the adult's gesture allows that dance and children meet themselves at the actuality of the scene and in one shared experience. Therefore, this research intends to contribute to contemporary dance, cultural production for children and studies of childhood through the interface of multidisciplinary studies.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-10-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.