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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.85.2007.tde-14072021-141456
Document
Author
Full name
Douglas Dias Triana Vargas
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Rodrigues, Claudio (President)
Alarcon, Orestes Estevam
Bressiani, José Carlos
Campanario, Milton de Abreu
Paschoal, José Octavio Armani
Title in Portuguese
Desenvolvimento de modelo de gestão da qualidade de produto e processo produtivo de placas cerâmicas
Keywords in Portuguese
gestão
modelo
placa cerâmica
qualidade
Abstract in Portuguese
A placa cerâmica é um material que faz parte da cadeia produtiva da construção civil destinada a revestir pisos e paredes de ambientes residenciais, comerciais e industriais. A indústria brasileira de placas cerâmicas destaca-se no cenário nacional e internacional, e em 2006 foi a terceira maior produtora mundial. As empresas brasileiras investem continuamente na modernização do parque industrial, no aumento da produtividade, na fabricação de novos modelos, na diversificação de tamanhos e na melhoria da qualidade buscando satisfazer as exigências do consumidor. A disputa pelo mercado fez com as empresas adotassem diferentes estratégias para conquistar o consumidor. De um modo geral, as empresas que utilizam o processo de moagem via úmida adotaram a estratégia de diferenciação do produto e as empresas que utilizam a moagem via seca a estratégia baseada em custos. De acordo com o Código de Defesa do Consumidor as placas cerâmicas devem atender a norma técnica NBR 13818 de 1997, editada pela Associação Brasileira de Normas Técnicas (ABNT), que estabelece as especificações que o produto deve cumprir. No presente trabalho foi desenvolvido uma proposta de modelo gestão da qualidade para a indústria cerâmica constituída dos principais requisitos que interferem na qualidade do processo de fabricação e do produto que contribua para o atendimento das especificações da norma técnica. Foi realizada uma avaliação preliminar da qualidade de placas cerâmicas fabricadas no Brasil para determinar o grau de conformidade em relação à norma técnica NBR 13818:1997. O modelo de gestão foi aplicado em empresas fabricantes de placas cerâmicas para avaliar as práticas de gestão da qualidade, identificar oportunidades para a melhoria e verificar os resultados na qualidade do produto. Verificou-se que a implantação do modelo de gestão contribuiu para que as empresas fabricantes de placas cerâmicas aperfeiçoassem os controles internos nas matérias-primas e processos produtivos, padronizassem a execução das atividades de fabricação e melhorassem o treinamento do pessoal.
Title in English
Development of a quality management model of product and productive process of ceramic tiles
Keywords in English
ceramic plate
management
model
quality
Abstract in English
The ceramic tile is a material that is part of the productive chain of the civil construction destined to cover floor and walls of residential environments, commercial and industrial. The Brazilian industry of ceramic tiles is distinguished in the national and international scene, and in 2006, it was the third largest worldwide producer. The Brazilian companies invest continuously in the modernization of the industrial park, in the increase of the productivity, the manufacture of new models, the diversification of sizes and the improvement of the quality searching to satisfy the requirements of the consumer. The dispute for the market made with the companies adopted different strategies to conquer the consumer. In a general way, the companies that use the milling water process adopted the strategy of differentiation of the product and the companies that use the milling dry process adopted the strategy based on costs. In accordance with the Code of Defense of the Consumer, the ceramic tiles must take care of the technical standard NBR 13818:1997, edited for the Brazilian Association of Technical Standards (ABNT), which establish the specifications that the product must fulfill. In the present work it was developed a model proposal management of the quality for the consisting ceramic industry of the main requirements that intervene with the quality of the manufacture process and the product that contributes for the attendance of the specifications of the technical standard. A preliminary evaluation of the quality of ceramic tiles manufactured in Brazil was carried through to determine the degree of conformity in relation to the norm Brazilian technique NBR 13818. The management model was applied in companies that produce ceramic tiles to evaluate the practices of the quality management, to identify opportunities of improvement and to verify the results in the product quality. It was verified that the implantation of the management model contributed with the companies that produces ceramic tiles to improve the internal controls in raw materials and in productive processes, standardized the execution of the activities of manufacture and improved the training of the employees.
 
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Publishing Date
2021-07-16
 
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