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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.85.2020.tde-07102020-083114
Document
Author
Full name
Raphael Augusto Vaz dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Sarkis, Jorge Eduardo de Souza (President)
Cunha, Raquel Dalledone Siqueira da
Holdorf, Ruben Dargã
Title in Portuguese
Gestão da informação em situações de crise: reflexões sobre a comunicação com o público no contexto da sociedade em rede
Keywords in Portuguese
comunicação
gestão da informação
gestão de crise
informação
sociedade em rede
Abstract in Portuguese
A disseminação da informação ganhou novas dinâmicas com o estabelecimento da sociedade em rede, que constrói suas relações ao redor das redes digitais. Essas mudanças na maneira de gerar e consumir dados trouxeram novos desafios no contexto da gestão da informação, especialmente em situações de crise. Nesse trabalho será realizada uma análise crítica da gestão da informação e da comunicação com o público em situações de crise, através do método de estudo de caso. Também será analisado como têm sido desenvolvidos os processos de gestão da informação nesses casos a partir de protocolos como o da Agência Internacional de Energia Atômica, da ética no processo de disseminação seletiva da informação e de manutenção do poder relacionando os conceitos de Maquiavel e Castells, além das impressões de profissionais da comunicação obtidas em entrevistas presenciais. A maioria denota falhas de planejamento e de doutrinas de resposta coordenada à uma situação de crise, mediante o emprego inadequado de um elemento básico da manutenção do poder na sociedade em rede: a comunicação. Encará-la como ativo estratégico é fator fundamental para alcançar resultados positivos no contexto da gestão da informação em situações de crise. O estabelecimento de comitês permanentes nas instituições, a promoção de situações simuladas, a confecção de manuais orientadores que sejam revistos à luz dos resultados empíricos e de análise da sociedade, a nomeação de um porta-voz oficial e uma comunicação proativa, que aproxime a entidade da sociedade, são recomendações conclusivas desse trabalho.
Title in English
Information management in crisis situations: reflections on communication with the public in the contexto of network society
Keywords in English
communication
crisis management
information
information management
network society
Abstract in English
The dissemination of information gained new dynamics with the establishment of the network society. This new way to produce and consume data brought new challenges regarding information management, especially during a crisis. This study will carry out a critical analysis of information management and communication with the public in crisis situations, through the case study method. It will also be analyzed how information management processes have been developed in these cases based on protocols such as that of the International Atomic Energy Agency, along with the ethics involved in the process of information selection for dissemination and maintenance of power, will also be an object of study - under the light of Maquiavel and Castells' concepts - along with the professional impressions obtained from personal interviews. The majority show a lack of planning and strategy for a coordinated response in front of critical situations, exhibiting an inadequate use of a basic element in the network society's power management: communication. Understanding communication as a strategic tool is a fundamental factor to achieve positive results in information management during a crisis. The establishment of institutional permanent committees, the promotion of simulations, the development of guidelines based on empiric results and social analysis, the nomination of an official speaker, and proactive communication, approximating the company to the society, are the conclusive recommendations from this study.
 
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2020SantosGestao.pdf (2.78 Mbytes)
Publishing Date
2020-10-15
 
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