• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.84.2019.tde-21112022-190007
Document
Author
Full name
Paulo Cesar de Sousa
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Cury, Lucilene (President)
Santos, Marcelo dos
Velasco, Maria Teresa Del Carmen Quiroz
Title in Portuguese
A inclusão digital nas sociedades do conhecimento: um estudo comparativo com adolescentes em situação de vulnerabilidade social em Lima e São Paulo
Keywords in Portuguese
Apropriação da informação
Desigualdade social
Inclusão digital
Nativos digitais
Tecnologias da informação e comunicação (TIC)
Abstract in Portuguese
Neste estudo comparativo, busca-se compreender de que maneira adolescentes que vivem em comunidades em situação de vulnerabilidade social em Lima (Peru) e São Paulo (Brasil) se apropriam dos dispositivos digitais e operam essas tecnologias, a fim de analisar como tais práticas podem contribuir para com a inclusão social desses indivíduos. Uma vez considerado os pressupostos de que nativos digitais pensam e processam a informação de maneira diferente das gerações anteriores e que a apropriação da informação, além de permitir aos sujeitos dominarem as tecnologias de informação e comunicação (TIC) mais recentes em prol de sua própria aprendizagem, também possibilita o uso desses instrumentos para a formação de protagonistas culturais, esta pesquisa busca compreender como o processo de inclusão digital pode combater a desigualdade social nas regiões estudadas. Para isso, o trabalho foi constituído de dois pilares, sendo eles: revisão bibliográfica sobre os temas que estão diretamente relacionados à questão da inclusão digital e aplicação de estudos de caso nas comunidades selecionadas.
Title in English
The digital inclusion in knowledge societies: a comparative study with adolescents in situations of social vulnerability in Lima and São Paulo
Keywords in English
Appropriation of information
Digital inclusion
Digital natives
Information and Communication Technologies (ICT)
Social inequality
Abstract in English
This comparative study seeks to understand how adolescents living in socially vulnerable communities in Lima (Peru) and São Paulo (Brazil) appropriate digital devices and operate these technologies, in order to analyze how such practices can contribute to the social inclusion of these individuals. Once considered the assumptions that digital natives think and process information differently from previous generations and that the appropriation of information, in addition to allowing subjects to master the latest information and communication technologies (ICT) for their own learning , also allows the use of these instruments for the formation of cultural protagonists, this research seeks to understand how the process of digital inclusion can combat social inequality in the studied regions. For this, the work was constituted of two pillars, being: bibliographical review on the themes that are directly related to the issue of digital inclusion and application of case studies in the selected communities.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-11-21
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.