• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.84.2023.tde-17082023-115319
Document
Auteur
Nom complet
Lucas Cotosck Lara
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2023
Directeur
Jury
Valerio, Marco Aurelio Gumieri (Président)
Reis, Rossana Rocha
Santos, Daniela Vieira dos
Titre en portugais
Integração cultural em festivais da canção: entre a América Latina e a Ibero-América
Mots-clés en portugais
América Latina
Eurovision Song Contest
Hispavisión
Ibero-América
Integração Cultural
Resumé en portugais
O objetivo desta dissertação é entender se e como os projetos Hispavisión e Eurovision Song Contest Latin America, anunciados em 2022, podem contribuir com a integração cultural latino-americana e ibero-americana. Para isso, constrói-se e coleta-se um instrumental teórico e histórico que posteriormente é usado para se levantarem problemáticas e sugestões para ambos os projetos e para a ideia geral de um festival internacional da canção que englobe toda a América Latina ou a Ibero-América. O instrumental teórico é construído a partir da criação de uma definição ad hoc de integração cultural e é coletado pelo estudo da cultura e da comunicação via aportes centrados nos conceitos de mediação, popular e massivo e pelo estudo da ideia de espaços culturais e identidade latino-americana, tanto na academia quanto nas organizações internacionais. O instrumental histórico foi feito com estudos da história do projeto político espanhol do conceito de comunidade ibero-americana; do fenômeno da Nova Canção como representativo de um fenômeno musical regional que se aproximava da Península Ibérica; e de diferentes festivais da canção selecionados entre a Europa e a América Latina. A primeira conclusão delimitou o Hispavisión, projeto da Radiotelevisión Española, como potencialmente vinculado à integração cultural, mas não o Eurovision Latin America, impulsionado pela empresa Voxovation, que adquiriu os direitos da marca Eurovision para outras regiões. No entanto, essa divisão não impede que a situação mude no futuro e que possam ser feitas recomendações para ambos os projetos. Nesse aspecto, o trabalho tem uma motivação técnico-normativa, por encontrar problemáticas e criar sugestões para um melhor modelo, tendo-se em vista o contexto cultural e princípios comuns à América Latina e à Ibero-América.
Titre en anglais
Cultural integration in song contests: between Latin-America and Ibero-America
Mots-clés en anglais
Cultural Integration
Eurovision Song Contest
Hispavisión
Iberoamerica
Latin America
Resumé en anglais
This dissertation's aim is to understand if and how the Hispavisión and Eurovision Song Contest Latin America projects, announced in 2022, might contribute with Latin-American and Ibero-American cultural integrations. In order to do that, it builds and collects a theoretical and historical framework that is later used to raise problematizations and suggestions for both projects and for the general idea of an international song contest that encompasses all of Latin America or Ibero-America. The theoretical framework is built from the creation of an ad hoc definition of cultural integration and is collected by the study of culture and communication from sources centred on the concepts of mediation, the popular and the massive, and by the study of the idea of cultural spaces and Latin-American identity, both in academic and international organizations' proposals. The historical framework was done based on studies of the history of the Spanish political project of the concept of an Ibero-American community; the phenomenon of the Nueva Canción/New Song as representative of a regional musical phenomenon that was close to the Iberian Peninsula; and of different song contests selected throughout Europe and Latin America. The first conclusion delimitated Hispavisión, Radiotelevisión Española's project, as potentially linked to cultural integration. Meanwhile, Eurovision Latin America, promoted by the Voxovation company, that acquired brand rights for Eurovision in other regions, is not. Nevertheless, this division does not impede the situation to change in the future and recommendations to be made for both projects. On this matter, this dissertation has a technical-normative motivation, because it finds problems and create suggestions for a better model, in view of the cultural context and common principles shared in Latin and Ibero-America.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2023-08-17
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.