• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.84.2018.tde-12092018-122241
Document
Author
Full name
Isa Marcia Bandeira de Brito
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Silva, Dilma de Melo (President)
Cabaço, Jose Luis
Nascimento, Washington Santos
Oliveira, Dennis de
Silva, Wagner Souza e
Title in Portuguese
O feminino na fotografia latino-americana e moçambicana: Ricardo Teles, Hernán Díaz e Ricardo Rangel
Keywords in Portuguese
Fotografia
Hernán Díaz
Representação do feminino negro
Ricardo Rangel
Ricardo Teles
Abstract in Portuguese
O presente trabalho tem como objetivo promover um maior debate e reflexão sobre a representação do feminino negro na fotografia no século XX e começo do século XXI, especificamente no Brasil, com o projeto fotográfico de Ricardo Teles (1966), na Colômbia com Hernán Díaz (1931-2009) e em Moçambique com Ricardo Rangel (1924-2009) tendo como base seus livros autorais, respectivamente: Terras de Preto: Mocambos, Quilombos: Histórias de Nove Comunidades Negras Rurais do Brasil, de 2004; Cartagena de Siempre, de 2002 e O Pão Nosso de Cada Noite. Our nightly bread, de 2004. Para tanto, comparamos a fotografia como linguagem técnica e artística com a iconografia previamente produzida nos referidos países. A análise da fotografia como um exercício objetivo mostra que a semiótica e a multidisciplinaridade podem ser instrumentos auxiliares na procura por responder a informações contidas na imagem. O fotógrafo encaminha a interpretação de uma narrativa visual, pois é responsável pela produção e a recepção da imagem, no entanto a imagem contém em si um conjunto complexo de interpretações e de construções de alteridades. Por isso, deve-se levar em consideração seu caráter tão subjetivo quanto artístico quando adotando uma metodologia de análise.
Title in English
The feminine in Latin America and Mozambican photography: Ricardo Teles, Hernán Díaz e Ricardo Rangel
Keywords in English
Black female representation
Hernán Díaz
Photography
Ricardo Rangel
Ricardo Teles
Abstract in English
The present work aims to promote further debate and reflection on the representation of the black female in photography in the twentieth century and the beginning of the twenty - first century, specifically in Brazil, with the photographic project of Ricardo Teles (1966), in Colombia with Hernán Díaz (1931-2009) and in Mozambique with Ricardo Rangel (1924-2009) based on their authorial books, respectively: Terras de Preto: Mocambos, Quilombos: Histórias de Nove Comunidades Negras Rurais do Brasil, 2004; Cartagena de Siempre, 2002 e O Pão Nosso de Cada Noite. Our nightly bread,2004. In order to do so, we compare photography as technical and artistic language with the iconography previously produced in those countries. The analysis of photography as an objective exercise shows that semiotics and multidisciplinarity can be auxiliary tools in the search for information contained in the image. The photographer directs the interpretation of a visual narrative, since it is responsible for the production and reception of the image, however the image contains a complex set of interpretations and constructions of alterities within itself. Therefore, its subjective as well as artistic character must be taken into account when adopting a methodology of analysis.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-09-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.