• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.83.2022.tde-10112022-155302
Document
Author
Full name
Nilva Maria Ribeiro
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Henriques, Sílvia Helena (President)
Ferreira, Maria Verônica Ferrareze
Pereira, Marta Cristiane Alves
Soares, Mirelle Inacio
Title in Portuguese
Tomada de Decisão Gerencial: desenvolvendo cenário simulado para estudantes de enfermagem
Keywords in Portuguese
Competência Profissional
Enfermagem
Hospitais
Simulação (Aprendizagem)
Tomada de Decisão
Abstract in Portuguese
Introdução: No contexto da formação do profissional enfermeiro, o ensino de competências em enfermagem, por meio de metodologias inovadoras, pode constituir um instrumental que fará diferença na mobilização dos saberes necessários para a sua atuação gerencial. Objetivo Geral: Desenvolver uma proposta de cenário de simulação clínica sobre a competência de tomada de decisão gerencial em estudantes de graduação em enfermagem para a prática hospitalar. Método: Estudo descritivo, metodológico, de natureza quase experimental, utilizando abordagem qualitativa dos dados. Foi realizada construção, validação e aplicação de um cenário de simulação clínica de alta fidelidade. O estudo ocorreu no laboratório do Centro de Simulação de Práticas de Enfermagem de uma Universidade Pública. Participaram 40 estudantes do quarto e quinto ano do curso de graduação de enfermagem e 10 juízes. Como instrumentos foi construído o script do cenário simulado buscando implementar a competência de tomada de decisão; após um check list contendo as etapas para validação do cenário e um roteiro de entrevistas para ser aplicado após imersão em campo de estágio de administração em enfermagem. Para a coleta de dados com os estudantes, na etapa de aplicação do cenário, foi realizada uma atividade teórica sobre o tema. Na sequência foi desenvolvido o cenário, com coleta de dados realizada durante o debriefing. Após, os estudantes foram para campo de estágio e, ao retornarem, participaram de uma entrevista semiestruturada e individual. Para análise dos dados do debriefing e entrevistas, utilizou-se os discursos gravados, transcritos e submetidos a análise temática indutiva. Resultados: Foi construído um cenário clínico cujo tema foi Tomada de decisão gerencial do enfermeiro diante de eventos adversos no contexto hospitalar. Posteriormente foi construído e validado um check list contendo as etapas do referido cenário, composto por prebriefing, cenário em ação e debriefing. A partir da análise do check list realizado por cinco juízes, calculou-se o Índice de Validade de Conteúdo. Na sequência, outros cinco juízes de posse do check list validado, assistiram uma apresentação do cenário, onde puderam fazer suas anotações discriminando cada etapa, validando o cenário. Após, foi realizada coleta de dados com os estudantes, composta por quatro encontros em um dos laboratórios do Centro de Simulação de Práticas de Enfermagem da Instituição selecionada para o desenvolvimento do cenário, tendo aproximadamente 10 estudantes em cada encontro. Os discursos apresentados no momento do debriefing mostraram a importância do uso da simulação clínica, onde enfatizaram a aprendizagem de competências como o trabalho em equipe, a comunicação e tomada de decisão. Na sequência, os estudantes foram para a imersão em campo de estágio e posteriormente foram realizadas entrevistas semiestruturadas, com a participação de 29 estudantes. A análise das entrevistas identificou contribuições do cenário desenvolvido para a tomada de decisão durante o estágio, permitindo associar teoria e prática. Os estudantes sugeriram ampliação de cenários para outras disciplinas. Considerações finais: O uso de cenário clínico é capaz de antecipar a realidade, sendo possível desenvolver e aprimorar diversas competências como a tomada de decisão gerencial. Portanto, formas alternativas e inovadoras de ensino são oportunas, principalmente as que possuem efeitos positivos no combate aos índices deficientes em educação.
Title in English
Management Decision Making: developing a simulated scenario for nursing student
Keywords in English
Decision-Making
Hospitals
Nursing
Professional Competence
Training by Simulation
Abstract in English
Introduction: In the context of professional nursing training, the teaching of nursing skills, through innovative methodologies, can constitute an instrument that will make a difference in the mobilization of the necessary knowledge for their managerial performance General. Objective: To develop a proposal for a simulation scenario clinical study on managerial decision-making competence in undergraduate nursing students for hospital practice. Method: Descriptive, methodological, quasi-experimental study, using a qualitative approach to the data. Construction, validation and application of a high-fidelity clinical simulation scenario was performed. The study took place in the laboratory of the Nursing Practice Simulation Center of a Public University. 40 students from the fourth and fifth year of the undergraduate nursing course and 10 judges participated. As instruments, the script of the simulated scenario was built seeking to implement the decision-making competence; after a checklist containing the steps to validate the scenario and an interview script to be applied after immersion in the field of nursing administration internship. For data collection with the students, in the stage of application of the scenario, a theoretical activity was carried out on the topic. Next, the scenario was developed, with data collection performed during the debriefing. Afterwards, the students went to the internship field and, when they returned, participated in a semi-structured and individual interview. For the analysis of data from the debriefing and interviews, recorded speeches were used, transcribed and submitted to inductive thematic analysis. Results: A clinical scenario was constructed whose theme was Nurses' managerial decision-making in the face of adverse events in the hospital context. Subsequently, a checklist was built and validated containing the steps of the aforementioned scenario, consisting of prebriefing, scenario in action and debriefing. From the analysis of the checklist carried out by five judges, the Content Validity Index was calculated. Subsequently, five other judges in possession of the validated checklist, watched a presentation of the scenario, where they could make their notes detailing each step, validating the scenario. Afterwards, data collection was carried out with the students, consisting of four meetings in one of the laboratories of the Nursing Practices Simulation Center of the institution selected for the development of the scenario, with approximately 10 students in each meeting. The speeches presented at the time of the debriefing showed the importance of using clinical simulation, where they emphasized the learning of skills such as teamwork, communication and decision making. Subsequently, the students went to the immersion in an internship field and later semi-structured interviews were carried out, with the participation of 29 students. The analysis of the interviews identified contributions of the scenario developed for decision making during the internship, allowing the association of theory and practice. The students suggested expanding scenarios for other subjects. Final considerations: The use of a clinical scenario is capable of anticipating reality, making it possible to develop and improve various skills such as managerial decision making. Therefore, alternative and innovative forms of teaching are opportune, especially those that have positive effects in combating deficient indices in education.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-03-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.