• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2013.tde-25062013-103329
Document
Author
Full name
Eduardo Crevelário de Carvalho
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Prestes, Maria Elice de Brzezinski (President)
Haddad Junior, Hamilton
Malachias, Maria Elena Infante
Title in Portuguese
A controvérsia sobre a geração espontânea entre Needham e Spallanzani: implicações para o ensino de biologia
Keywords in Portuguese
Controvérsias científicas
Ensino de Ciências
Filosofia da Ciência
Geração espontânea
História da Biologia
John Tuberville Needham
Lazzaro Spallanzani
Abstract in Portuguese
Esta dissertação aborda a controvérsia entre o naturalista inglês John Turberville Needham (1713-1781) e o naturalista italiano Lazzaro Spallanzani (1729-1799) sobre o tema da "geração" dos seres vivos. Inscrita no âmbito da História da Ciência e inserida na linha de pesquisa História Filosofia e Cultura no Ensino de Ciências, tem os objetivos de contextualizar a controvérsia Needham-Spallanzani a partir de estudos realizados por contemporâneos que desenvolveram trabalhos temática e metodologicamente semelhantes e de apresentar uma discussão sobre a ciência e o papel das controvérsias no desenvolvimento do pensamento científico. Além disso, discute a sua aplicação no ensino de Biologia, com vistas a uma abordagem explícita de questões relacionadas à Natureza da Ciência (NdC). Os resultados experimentais apresentados por Needham à Royal Society em 1748 continham evidências favoráveis à geração espontânea e foram apoiados por Pierre-Louis Moreau de Maupertuis (1698-1759) e Georges-Louis Leclerc de Buffon (1707-1788). Incentivado por Charles Bonnet (1720-1793) e René Antoine Ferchault de Réaumur (1683-1754), Spallanzani repetiu os experimentos de Needham e publicou os resultados em sua obra mais conhecida, Saggio di osservazioni microscopiche concernenti il sistema della generazione de' Signori di Needham e Buffon (Ensaio de observações microscópicas sobre o sistema da geração dos Senhores Needham e Buffon) de 1765, em que refutou os resultados do naturalista inglês. A esse livro se seguiram comentários e objeções feitos por Needham em obra publicada em 1769, e uma tréplica de Spallanzani publicada em uma coletânea de trabalhos, Opuscoli di fisica animale e vegetabile (Opúsculos de Física animal e vegetal) de 1776. A análise da controvérsia permitiu concluir que nenhum dos dois autores mudou de posição em função dos experimentos realizados por estarem baseados em pressupostos teóricos distintos. Discutido à luz do papel das controvérsias científicas na ciência, o episódio possibilitou delinear componentes epistêmicos e não-epistêmicos nas situações de conflito entre teorias científicas rivais, aspectos relevantes para a alfabetização científica almejada para o ensino de ciências.
Title in English
The controversy about spontaneous generation between Needham and Spallanzani: implications for the teaching of biology
Keywords in English
History of Biology
John Tuberville Needham
Lazzaro Spallanzani
Philosophy of Science
Scientific controversies
Spontaneous generation
Teaching of Science
Abstract in English
This dissertation approaches the controversy between the english naturalist John Turberville Needham (1713-1781) and the Italian naturalist Lazzaro Spallanzani (1729-1799) on the theme of "generation" of living beings. As a work related to the History of Science and inserted in the search topic History, Philosophy and Culture in Science Teaching, it has the purposes to contextualize the Needham-Spallanzani controversy from studies carried out by contemporaries of these two naturalists who developed thematically and methodologically similar studies and topresent a discussion about science and the role of controversies in the development of scientific thought. Furthermore, it discusses its application in the teaching of Biology with a view to an explicit approach on the Nature of Science (NOS) issues The experimental results presented by Needham to the Royal Society in 1748 contained favorable evidences to spontaneous generation and were supported by Pierre-Louis Moreau de Maupertuis (1698-1759) and Georges-Louis Leclerc of Buffon (1707-1788). Encouraged by Charles Bonnet (1720-1793) and René Antoine Ferchault of Reaumur (1683-1754), Spallanzani repeated Needham's experiments and published the results in his most famous work, Saggio di osservazioni microscopiche concernenti il sistema della generazione dei' Signori di Needham e Buffon (Essay of microscopic observations about the generation system of Mr. Needham and Mr. Buffon) of 1765, which refuted the results of the English naturalist. Following that book, comments and objections made by Needham were published in 1769, and a reply made by Spallanzani was published in the collection of works Opuscoli di fisica animale e vegetabile (Booklets of animal and plants Physics) of 1776. The analysis of this controversy led to the conclusion that none of the two authors changed position due to the experiments made since they were based on distinct theoretical assumptions. Discussed in light of the role of controversies in the development of scientific knowledge, this episode allow to outline epistemic and non-epistemic components in conflict situations between rival theories, relevant aspects to scientific literacy longed for science education.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-07-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.