• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2022.tde-24032022-130037
Document
Author
Full name
Alan de Marco Barbosa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Motokane, Marcelo Tadeu (President)
Ratz, Sofia Valeriano Silva
Santos, Bruno Ferreira dos
Title in Portuguese
As práticas epistêmicas e a formação de professores de biologia: uma análise da orientação específica de codificação
Keywords in Portuguese
Biologia (Estudo e Ensino)
Ensino de Ciências
Formação de professores
Planejamento educacional,
Sociologia educacional
Abstract in Portuguese
Um dos objetivos mais defendidos na literatura para o ensino de ciências é a alfabetização científica dos estudantes. Um aluno alfabetizado cientificamente deve ser capaz de, dentre outras coisas, desenvolver práticas epistêmicas. Vários fatores influenciam o envolvimento com tais práticas em sala de aula, podendo favorecê-la ou prejudicá-la, incluindo a atuação docente. Esta, por sua vez, é indissociável do ato do planejamento, assim como das intenções, previsões e expectativas do professor. Desta forma, a pergunta investigada neste trabalho foi: Ao planejarem aulas de ciências, quais são as expectativas de professores em formação com relação às práticas epistêmicas de seus alunos? Para tanto, foi aplicado um curso de formação de professores, durante o qual os cursistas planejaram uma Sequência Didática Investigativa (SDI). Após a realização do curso, foram realizadas entrevistas individuais com os cursistas tendo a SDI elaborada como objeto de mediação. Ambas as etapas foram gravadas e transcritas. Os dados provenientes das transcrições foram utilizados para a criação de categorias de análise referentes a regras de reconhecimento, realização passiva e realização ativa no nível da argumentação para práticas epistêmicas. Conclui-se que houve aquisição de regras de realização ativa para atividades com potencial epistêmico, assim como de algumas regras de reconhecimento e realização passiva. É possível afirmar que o curso de formação contribuiu significativamente para este resultado. Por outro lado, nem todos os cursistas possuem a orientação específica de codificação para o potencial epistêmico do planejamento. Isto pode ser explicado por alguns fatores relacionados a cada sujeito, como engajamento diferencial, contexto sociocultural dos, formação acadêmica e vivências antes e após o curso.
Title in English
Epistemic practices and science teacher education: an analysis of specific coding orientation in a winter course
Keywords in English
Biology (Study and Teaching)
Science Teaching
Sociology of Education
Teacher education
Teacher planning,
Abstract in English
One of the most defended goals for science teaching presented in academic literature is the scientific literacy of students. A scientifically literate student must be able, among other things, to get involved in epistemic practices. Several factors influence the development of such practices in the classroom, which can foster or jeopardize them, including teachers practice. This, in turn, is inseparable from the act of planning, as well as from teacher's intentions, forecasts and expectations. Thus, the research question was: When planning science classes, what are the expectations of teachers in training in relation to their students epistemic practices? To this end, a teacher education course was applied, during which course participants planned an Inquiry-Based Didactic Sequence (IDS). After the completion of the course, individual interviews were carried out with the course participants, being the planned IDS an object of mediation. Both steps were recorded and transcribed. The data from the transcripts were used to create analysis categories referring to recognition rules, passive realization and active realization at the level of argumentation for epistemic practices. As a conclusion, there was acquisition of rules of active realization for activities with epistemic potential, as well as acquisition of some recognition and passive realization rules. It is possible to say that the training course contributed significantly to this result. On the other hand, not all course participants have the specific coding orientation for the epistemic potential of planning. This can be explained by some factors related to each person, such as differential engagement, sociocultural context, academic background and experiences before and after the course.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-03-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.