• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2010.tde-22022011-103724
Document
Author
Full name
Bruno Cine Ribeiro do Carmo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Trivelato, Silvia Luzia Frateschi (President)
Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de
Fernandes, José Artur Barroso
Title in Portuguese
Padrões morais, valores e conceitos empregados por alunos de ensino fundamental em discussões sociocientíficas
Keywords in Portuguese
aborto
argumentação
padrões morais
questões sociocientíficas
valores
Abstract in Portuguese
Questões sociocientíficas são dilemas sociais de natureza polêmica que envolvem moralidade e ética. O problema da validade ética do aborto possui ligações conceituais com a Ciência e é uma questão bastante controversa, representando uma questão sociocientífica. Neste trabalho, foram transcritos e analisados trechos da interação de adolescentes discutindo a questão do aborto. A unidade de análise foi o argumento segundo o padrão de Toulmin (2003), a partir do qual foram identificados valores empregados pelos alunos, como: priorização de questões sociais; riscos e responsabilidade; respeito ao valor da vida; valores familiares e relacionais e regras de decisão. Os valores usados na discussão foram representativos das linguagens éticas do cuidado e da justiça, se usarmos os termos derivados da área da psicologia moral. Os mais freqüentes foram os chamados valores familiares e relacionais. Os alunos resolveram as questões utilizando raciocínios baseados em princípios, raciocínios consequencialistas, deliberações baseadas em emoção ou em intuição. As posições intuitivas foram mais comuns, seguidas pelo raciocínio baseado em princípios. Alguns conceitos científicos se mostraram presentes na discussão, indicando que temas sociocientíficos são oportunidades de integração de tais conteúdos. Os conceitos presentes foram: método contraceptivo, interdependência funcional, tecnologia médica, desenvolvimento, funcionamento da pílula do dia seguinte, óvulo, genes, sangue, DNA, maturidade sexual e gravidez. Foram analisadas também, segundo o padrão de Toulmin, as funções de conceitos e valores nos argumentos. Os conceitos apresentavam principalmente função de dados, enquanto os valores apresentavam principalmente função de garantias, conforme esperado e identificado na literatura. Outras funções para conceitos científicos e valores também surgiram nos argumentos, contrastando com o padrão comumente encontrado. A preponderância de determinados padrões morais e valores pode ter diversas explicações, que vão desde a dominância de algumas formas de pensamento na classe social da qual os alunos fazem parte até a forma como as pessoas tomam decisões morais em geral. A importância dos valores e o surgimento dos conceitos científicos na discussão sugerem que os temas sociocientíficos deveriam ter um lugar privilegiado nas aulas de ciências, assim como as questões afetivas e morais que influenciam o raciocínio informal e o desenvolvimento do caráter dos indivíduos.
Title in English
Moral patterns, values and concepts used by students in socioscientific discussions
Keywords in English
abortion
argumentation
moral patterns
socioscientific issues
values
Abstract in English
Socioscientific issues are social dilemmas which are polemic in nature and related to morality and ethics. Abortion is such an example, as it is controversial and has conceptual links to Science. In this work, fragments from students discussions in groups about abortion were transcripted and analyzed. The Toulmin (2003) argument pattern was used as major tool for analysis, allowing the researcher to identify the values held by students, such as: social issues; risks and responsibility; respect for life; familiar and relational values and decision rules. These values can be seen as a representation of care and justice ethic languages, in terms of moral psychology. Familiar and relational values were the most frequent. Students solved the questions using consequencialist reasoning, reasoning based on principles, emotive and intuitive deliberations. Intuitive positions were more common, followed by principled reasoning. Some scientific concepts were brought up to the discussion by the students, which can be seen as an evidence of socioscientific issues working as promoters of scientific knowledge integration. The concepts found in the discussion were: contraceptive method, functional interdependence, medical technology, development, the -morning-after-pill?, ovule, gens, blood, DNA, sexual maturity and pregnancy. Following the Toulmin argument pattern, the functions of values and scientific concepts were analyzed too. Concepts mainly showed up as data in the arguments, while values were seen mostly in the position of warrants, just as expected and identified in literature. They also emerged in other functions, contrasting with the most common patterns. Prevalence of some moral patterns and values could be explained in many ways, like the dominance of some thoughts and ideas in the social class to which the students belong or maybe some common mechanism of making moral choices. The importance of values and the rising of scientific concepts in the debate suggest that socioscientific themes should have a privileged place in science classes, as well as moral and affective issues which influence informal reasoning and character development.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-03-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.