• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2008.tde-31052012-114529
Document
Author
Full name
Elaine Angelina Colagrande
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Torres, Bayardo Baptista (President)
Carvalhal, Maria Ligia Coutinho
Fernandez, Carmen
 
Title in Portuguese
Desenvolvimento de um jogo didático virtual para o aprendizado do conceito de mol
Keywords in Portuguese
Conceito de mol
Jogo didático
Software
Abstract in Portuguese
Um fato verificado pelos professores ligados à área de educação química é que o conceito de mol, de fundamental importância para o ensino de química, constitui um obstáculo de aprendizagem, visto que os alunos de ensino médio sentem considerável dificuldade em seu aprendizado, pois o referido conceito requer conhecimentos básicos nem sempre bem definidos na estrutura cognitiva dos estudantes. Para atenuar este problema, foi desenvolvido um software, na forma de jogo didático, baseado nas dificuldades relatadas em entrevistas com professores e alunos e fundamentado na teoria da atividade de Leontiev. O objetivo deste trabalho foi investigar se este recurso auxilia como mediador na aprendizagem do conceito de mol. O jogo é composto de três fases, das quais duas exploram conceitos matemáticos básicos como reconhecimento de fórmulas, cálculos envolvendo potências e relações proporcionais e a terceira fase aborda o conceito de mol propriamente dito. Estudantes do ensino médio utilizaram o software e os dados coletados foram analisados levando-se em conta os testes escritos respondidos pelos alunos e suas ações durante o jogo. Os resultados obtidos, as observações realizadas durante a aplicação do jogo e os comentários dos participantes indicam claramente que o software foi eficaz e motivador, tendo em seu corpo o aspecto lúdico e o educativo, e que contribuiu na aprendizagem do conceito em questão.
 
Title in English
Development of a virtual game for the learning of the concept of mol
Keywords in English
Concept of mol
Didatic game
Software
Abstract in English
A fact verified by teachers involved with Chemistry education is that the concept of mol, extremely important to the teaching of chemistry, makes up an obstacle to the learning process since the referred concept requires some basic knowledge which is not always so well defined in the students' cognitive structure. In order to attenuate this problem, a software was developed based on the difficulties arisen in the interviews with teachers and students and supported by Leontiev's theory of activity. The objective of this paper is to investigate whether this resource could help as a mediator in the learning of mol concept. The game comprises three stages, two of which exploit basic math concepts such as recognizing formulas, calculations involving powers and proportional relations whereas the third one really approaches the concept of mol. Secondary school students made use of the software and the data was collected and analyzed from both the students' written answers to the tests as well as their actions during the game. The results obtained, the observations made during the game and the comments of the participants clearly point out that the software is effective and motivational, showing also its educative and ludic aspects, which contributed to the learning of the said concept.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-06-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors.
CeTI-SC/STI
© 2001-2024. Digital Library of Theses and Dissertations of USP.