• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2020.tde-28102020-180741
Document
Author
Full name
Thaís Lopes Romero
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Marcondes, Maria Eunice Ribeiro (President)
Locatelli, Solange Wagner
Rossi, Adriana Vitorino
Title in Portuguese
Oficinas temáticas como prática de construção do conhecimento científico no ensino de química: a busca por uma aprendizagem significativa e pelo desenvolvimento intelectual dos alunos
Keywords in Portuguese
Aprendizagem de conceitos
Combustíveis
Ensino de Química
Oficinas Temáticas
Abstract in Portuguese
Sensibilizar os alunos para a necessidade de aprender Ciências, por meio de projetos que busquem fomentar uma reflexão, envolvendo-os e estimulando-os, transformando questões cotidianas em temas a serem tratados em sala de aula, possibilita um aprendizado mais significativo. Muitos alunos não entendem a importância do conhecimento científico, e buscar maneiras que colaborem com sua compreensão, facilitaria um processo de conscientização que está além dos muros da escola. Nesse sentido, a ideia principal desta pesquisa é a de intervir no processo de ensino e aprendizagem, tendo a contextualização e a experimentação investigativa, por meio da aplicação de Oficinas Temáticas com enfoque CTSA, como proposta pedagógica, de forma que as atividades contribuam para motivar os alunos a aprender Ciências, favorecendo sua educação científica, em um processo necessário à formação de um cidadão responsável e intelectualmente autônomo. O tema das Oficinas Temáticas foi "combustíveis", e participaram de suas 10 aulas um total de 224 alunos pertencentes à 3° série do Ensino Médio de duas diferentes escolas estaduais paulistas. Desse total, foram analisadas amostras com 25 alunos de uma escola e 27 alunos de outra. Um estudo piloto foi realizado em uma dessas escolas. Para conhecer as atitudes dos alunos, aplicou-se um conjunto de nove instrumentos e todas as aulas da oficina foram gravadas em áudio e vídeo. A análise desses instrumentos permitiu perceber um efeito significativo no processo de aprendizagem desses alunos, revelando um aprimoramento nos conceitos dos alunos, bem como nas reflexões por eles elaboradas. A realização das Oficinas Temáticas permitiu ao aluno argumentar, criar hipóteses, expor e discutir ideias com o grupo, e sobretudo, desenvolveu neles a capacidade de usar os conhecimentos e habilidades científicas no contexto do mundo real. A partir do papel mediador do professor, os alunos puderam vivenciar a Química durante a realização das Oficinas Temáticas e, consequentemente, puderam mudar sua visão em relação à Química, à Ciência e ao seu papel enquanto cidadão do mundo. Neste sentido, pode-se compreender a forma como a Química transformou a visão daqueles alunos.
Title in English
Thematic workshops on the practice of building scientific knowledge in Chemistry Teaching: the search for meaningful learning and intellectual development of students.
Keywords in English
Chemistry teaching
Concept learning
Fuels
Thematic Workshops
Abstract in English
Engaging students into school science through projects that seek to foster reflection, involving and stimulating them to learn, can be reached by transforming everyday issues into topics to be teaching in the classroom. As many students do not understand the importance of scientific knowledge, teachers should seek for ways to make them understand the role of science in society, helping them to develop an awareness that is beyond school. In this sense, the main goal of this research is to investigate a formative action designed by context-based and inquiry activities. A Thematic Workshop was applied, with a CTSE focus, aiming to motivate students to learn Science, in order to improve their scientific education, wich is part of a fundamental process of education a responsible and intellectually autonomous citizen. The Thematic Workshop explores "fuels" as the main theme, and a total of 224 students from the third grade of two different public high schools of Sao Paulo state attended the workshop and its 10 classes. From this total, we analyzed the data produced by 25 students from one school and 27 students from the other. A Pilot study was carried on one of these schools. In to know the students 'attitudes it was the applied a set of nine instruments and all the workshop classes were video recorded The analysis of these instruments allowed us to perceive a significant effect on the learning process of these students, revealing an improvement of the students' concepts, as well as the reflections elaborated by them. Conducting the Thematic Workshops allowed the student to argue, hypothesize, expose and discuss ideas with the classmates, and above all, developed in them the ability to use scientific knowledge and skills in the real world context. From the teacher's mediating role, students were able to experience Chemistry during the Thematic Workshops and, consequently, were able to change their view in relation to Chemistry, Science and their role as citizens of the world. In this sense, one can understand how Chemistry has transformed the vision of those students.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Thais_Lopes_Romero.pdf (55.91 Mbytes)
Publishing Date
2020-11-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.