• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2017.tde-26052017-101455
Document
Author
Full name
Marina Guiglielmin de Godoy Joaquim
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Souza, Karina Aparecida de Freitas Dias de (President)
Baldinato, José Otavio
Lemes, Anielli Fabíula Gavioli
Title in Portuguese
Imagens na comunicação do conhecimento em livros didáticos de química e física: uma análise à luz da semiótica peirceana
Keywords in Portuguese
Física
Imagens
Livro didático
Química
Semiótica peirceana
Abstract in Portuguese
O presente trabalho visa contribuir para as reflexões acerca da filosofia da Química, em especial as relacionadas às estratégias e especificidades empregadas na comunicação de seu conhecimento. Como objeto de pesquisa apresentam-se as imagens empregadas nas discussões de conteúdos que são abordados em livros didáticos de Física e Química aprovados pelo Programa Nacional do Livro Didático de 2015 (PNLD - 2015), analisadas à luz da semiótica peirceana. Tais imagens, bem como seu contexto, foram analisadas sob duas perspectivas: o que se pretende comunicar, através da categorização das imagens frente ao tipo de conteúdo veiculado, e como tal comunicação é realizada, utilizando-se da classificação dos signos proposta pela semiótica peirceana. Em relação ao primeiro aspecto, percebeu-se que as imagens referentes ao "Cotidiano" e "Laboratório e Experimentação" predominam em ambas as disciplinas, com destaque para "Gráficos", nos livros de Física e "Tabelas", nos livros de Química. Quanto ao tipo de imagens apresentadas pelos livros há predominância de Fotografias e Desenhos, sendo que há mais desenhos nos livros de Física e mais Fotografias em livros de Química. Analisando a função das imagens presentes nos livros, pode-se inferir que elas são usadas principalmente para exemplificação e contextualização dos assuntos trabalhados, bem como representação dos aparatos usados para experimentação. Tendo esse uso, as imagens são majoritariamente sin-signos indiciais, pois representam um objeto existente. Há, no entanto, imagens que apresentam caráter mais icônico, uma vez que buscam representar e demonstrar o comportamento das partículas submicroscópicas. Uma vez que essa iconicidade reflete um tipo de postura adotado pelos autores do livro, percebeu-se que os livros de Química tendem a ter posturas mais realistas que os livros de Física, uma vez que foi observado a presença de mais imagens icônicas, que representam e "materializam" as partículas presentes nessas representações.
Title in English
Images in the communication of knowledge in textbooks of chemistry and physics: an analysis in the light of Peircean semiotics
Keywords in English
Chemistry
Images
Peirce's Semiotics
Physics
Textbook
Abstract in English
This work aims to contribute to the reflections on the philosophy of Chemistry, those related to the strategies and characteristics used in the communication of their knowledge. As a research object are the images used in the content of discussions that are covered in textbooks of Physics and Chemistry approved by the National Textbook Program 2015 (PNLD - 2015), analyzed in the light of Peirce's semiotics. Such images and their context were analyzed from two perspectives: what you want to communicate through the categorization of images of the type of content posted, and as such communication is carried out, using the classification of the proposed signs by Peirce's semiotics. Regarding the first point, it was noticed that the images for the Daily Life and Laboratory and Experimentation predominate in both disciplines, especially charts in Physics Books and tables in Chemistry books. Regarding the type of images displayed by the books there is a predominance of Photographs and Drawings, there are more designs in Physics books and more photos in Chemistry books. Analyzing the function of these images in the books, it can be inferred that they are mainly used for exemplification and contextualization of the issues worked as well as representation of the objects used for experimentation. With this use, the images are mostly indexical sin-signs, they represent an existing object. There are, however, images that have more iconic character, since seek to represent and show the behavior of submicroscopic particles. Since this iconicity reflects a posture adopted by the authors of the book, the Chemistry books tend to have more realistic positions that Physics books, as it was observed the presence of the most iconic images representing and "materialize" the particles present in these representations.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-05-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.