• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2015.tde-25112015-141635
Document
Author
Full name
Tauan Garcia Gomes
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Forato, Thaís Cyrino de Mello (President)
Martorano, Simone Alves de Assis
Zanetic, Joao
Title in Portuguese
Uma história da radioatividade para a escola básica: desafios e propostas
Keywords in Portuguese
Ensino de Ciências
História da Ciência
Radioatividade
Abstract in Portuguese
Nas últimas décadas cresceu o número de pesquisas que defendem os benefícios do uso da História da Ciência na educação científica, entretanto, surgiram também estudos apontando diversas dificuldades para tal fim, inclusive quanto à carência de propostas efetivas para a sala de aula. A partir deste impasse, desenvolvemos uma pesquisa que elabora e analisa o processo de construção de uma abordagem didática da história da radioatividade para o Ensino Médio para ser utilizada por professores de química e de física. Selecionamos aspectos da pesquisa sobre radioatividade, desde seu inicio -- entre as décadas de 1890 e de 1900 -- às suas aplicações, durante o século XX, como tema para a construção de uma proposta didático-metodológica para ensino de física e de química. Além de conceitos científicos, tais episódios permitem discussões metacientíficas, por exemplo, diferenciando a descoberta de um fenômeno natural da construção de explicações sobre ele e a compreensão da ciência enquanto fazer coletivo. Utilizamos como apoio metodológico uma proposta que se propõe a lidar com obstáculos apontados pela literatura, fundamentando a seleção e adaptação de conteúdos históricos na proposição de atividades didáticas, a partir de cada contexto educacional e dos objetivos epistemológicos estabelecidos pelo autor/pesquisador. Oferecemos como resultados desta pesquisa o planejamentos para as aulas, os textos para os alunos (material didático) e para o professor e a análise sobre a construção da proposta, que pode auxiliar outras pesquisas na área.
Title in English
A history of radioactivity for basic school : challenges and proposals
Keywords in English
History of Science
Radioactivity
Science education
Abstract in English
In recent decades has grown the number of research defending the benefits of using the History of Science in science education, however, there were also studies pointing out the difficulties for that purpose, including proposals for the classroom. From this impasse, we developed a survey that establishes and analyzes the process of building a didactic approach of radioactivity history for the high school for be used by teachers of chemical and physical. We selected aspects of research on radioactivity, since its beginning -- between the 1890s and 1900s -- to their applications, during the twentieth century, as the theme for the construction of a didactic-methodological proposal for physics and chemistry teaching. In addition to scientific concepts such episodes allow metascientific discussions, for example, differentiating the discovery of a natural phenomenon of building explanations about it and understanding of science while making collective. The methodology used, which proposes to deal with obstacles mentioned by the literature, supporting the selection and adaptation of historical contents in proposing educational activities, from every educational context and epistemological objectives set by the author / researcher. We offer as a result of this research the plans for classes, the texts for students (teaching materials) and for the teacher and the analysis on the construction of proposal, that can assist other research in the area.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-11-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.