• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2016.tde-24062016-150746
Document
Author
Full name
Luanna Gomes de Gouvêa
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Arroio, Agnaldo (President)
Avila Júnior, Paulo de
Farias, Luciana Aparecida
Title in Portuguese
Análise de produções didáticas de professores em formação inicial participantes do PIBID
Keywords in Portuguese
Ensino de Química
Modelo CRM
Nível de exigência conceitual, PIBID
Visualizações
Abstract in Portuguese
As ferramentas visuais tem se mostrado eficazes no ensino de química. Essas ferramentas apresentam bases efetivas para a compreensão da química em seus três modos de representação (macroscópico, submicroscópico e simbólico). Apesar da importância da utilização destas ferramentas, muitos professores não estão preparados para sua utilização em sala de aula. Diante disso, surge a necessidade de formar professores com capacidades para criar metodologias que abordem as ferramentas visuais, pois estas podem facilitar o desenvolvimento da habilidade de interpretação de representações pelos estudantes. Esta pesquisa possui o objetivo de investigar se os bolsistas PIBID de química da USP, após atividades formativas, apresentaram em suas produções didáticas atividades que possuam indícios dos fatores que remetem ao desenvolvimento da habilidade representacional e se estas produções apresentam uma elevada exigência conceitual. A coleta de dados foi realizada por um acompanhamento da formação inicial a qual os bolsistas PIBID participaram. Após a formação os bolsistas acompanharam as aulas de química de uma escola da cidade de São Paulo. Durante este período os bolsistas planejaram aulas a serem aplicadas na escola. Ao final de todo o processo, os bolsistas PIBID redigiram um relatório contendo o que foi abordado, suas observações e avaliações das aulas. A análise do desenvolvimento da habilidade de interpretação de representações foi realizada através de uma metodologia qualitativa, na qual foram utilizados trechos dos relatórios que se enquadrassem ao modelo CRM, adaptado de Schonborn e Anderson (2009). Como foi observado que os bolsistas PIBID utilizaram diversos dos fatores do modelo CRM em suas produções didáticas, foi realizada uma análise para averiguar se estas produções também continham elevada exigência conceitual. O cálculo do nível de exigência conceitual foi realizado abordando uma metodologia mista, que envolve o método quantitativo e qualitativo. O cálculo mostrou que os relatórios apresentaram satisfatório nível de exigência conceitual. Com a análise foi possível concluir que esta pesquisa pode contribuir para a reflexão sobre a importância da formação de professores para o ensino de química/ciências, e ainda traz um modelo que pode servir como embasamento para que professores planejem suas aulas do modo a abordar a habilidade de interpretação de representações, que é fundamental para compreensão da química pelos estudantes.
Title in English
Analysis of didactic productions of chemistry teachers in initial training participating PIBID
Keywords in English
CRM Model
Level of conceptual demand
PIBID
Teaching of Chemistry, Visualization
Abstract in English
Visual tools have been proven be very important in teaching chemistry. These tools are effective to support the understanding of chemistry in the three modes of representation (macroscopic, submicroscopic and symbolic). Despite the importance of these tools, many teachers are not prepared to use them in classrooms. This arises the need of training teachers with skills to create methodologies using visual tools, since these methodologies can facilitate the students to develop abilities to interpret representations. This research aims to investigate if after training activities, the USP chemistry students of PIBID present in their didactic productions activities evidencing the development of representational ability and a high conceptual demand. The data collection was conducted by a follow up of the initial training with scholarship students of PIBID. After the training the students participated of chemistry classes at a school in the city of São Paulo. Those classes were sometimes planned by the PIBID students. At the end of the process the PIBID students wrote a report containing what was covered, their observations and evaluations. The analysis of the development of the interpreting representations ability was realized using a qualitative methodology, in which was used parts of the report that fits the CRM model, adapted from Schonborn and Anderson (2009). Since it was observed that PIBID students used several of the CRM model factors in their didactic productions, an analysis was realized to determine whether these productions also contained evidence of high conceptual demand. The calculation of the conceptual requirement level was done by a mixed methodology, involving the quantitative and qualitative method. The calculation showed that the reports had a satisfactory conceptual requirement level. We concluded that the CRM model can be used as foundation for teachers to plan their lessons in order to develop the ability to interpretation of external representations which is fundamental to understanding the chemistry by students. We also concluded that despite the use of the CRM model factors, it is necessary that the activities elaborated by the teachers had a high conceptual demand level.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2016-06-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.