• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2023.tde-19042023-122438
Document
Author
Full name
Emmanuela Gracina Florian Marques
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Santos, Marcelo Giordan (President)
Cintra, Elaine Pavini
Massena, Elisa Prestes
Title in Portuguese
A articulação de aspectos científicos, sociais, econômicos e ambientais em uma sequência didática sobre os impactos da mineração no Brasil
Keywords in Portuguese
Barragens de rejeitos
interações discursivas
problematização
questões sociocientíficas
sequência didática
Abstract in Portuguese
Nesta dissertação apresentamos um estudo multifacetado das estratégias adotadas para o desenvolvimento de uma situação-problema e os processos mobilizados para sua compreensão. Partindo dos pressupostos adotados pelos programas de pesquisa que articulam CTSA (Ciência-Tecnologia-Sociedade-Ambiente), questões sociocientíficas (QSC) e os estudos sócio-histórico-culturais elaboramos uma sequência didática (SD) em Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA) a respeito dos problemas causados pela mineração no Brasil. Segundo os aportes teóricos adotados nesta pesquisa, a formação de cidadãos críticos, capazes de compreender e argumentar questões no âmbito da ciência, tecnologia, meio ambiente e sociedade tem sido uma das grandes preocupações do Ensino de Ciências. Paralelamente, o movimento das questões sociocientíficas apresenta como pauta o estudo de problemas sociais como estratégia para o desenvolvimento de conceitos ou práticas científicas em sala de aula. Entre os anos de 2015 e 2019 duas barragens de rejeitos de minério se romperam no estado de Minas Gerais, causando grandes impactos sociais, econômicos, políticos e ambientais. A compreensão desses eventos requer um estudo não só das relações diretas dos impactos mencionados, mas também de como eles podem ou devem ser minimizados e tratados no decorrer dos anos. Nesta pesquisa nosso objetivo é analisar, nas aulas síncronas, nas atividades e nas interações mediadas pelo AVA, a influência da problematização na dinâmica discursiva dos estudantes, do professor e dos tutores. Os resultados indicam que o problema de pesquisa, tido como objeto central da atividade de ensino e aprendizagem, permitiu a articulação de aspectos sociais, ambientais, econômicos e científicos no desenvolvimento da SD. Além disso, a partir dos dados de interações no AVA consolidamos a importância dos conhecimentos das teorias apresentadas neste estudo para a formação inicial dos professores e das potencialidades do Modelo Topológico de Ensino (MTE) para a compreensão do papel da problematização sociocientífica nas aulas de ciências.
Title in English
The articulation of scientific, social, economic and environmental aspects in a didactic sequence on the impacts of mining in Brazil.
Keywords in English
Didactic sequence
discourse interactions
problematization
socio-scientific issues
tailings dams
Abstract in English
In this research, we present a multifaceted study of the strategies adopted for the development of a problematic situation and the processes mobilized for its understanding. Based on assumptions adopted by research programs that articulate STSE (Science-Technology-Society-Environment), socio-scientific issues (SSI) and socio-historical-cultural studies, we elaborated a didactic sequence (DS) in a virtual learning environment (VLE) regarding the problems caused by the impact of mining in Brazil. According to the theoretical contributions adopted by the research, the formation of critical citizens, capable of understanding and arguing issues within the scope of science, technology, environment and society has been one of the major concerns of science teaching. At the same time, the socio-scientific issues movement presents the study of social problems as a strategy for the development of scientific concepts or practices in the classroom. Between 2015 and 2019, two ore tailings dams broke in the state of Minas Gerais causing major social, psychological, political and environmental impacts. Understanding these events requires a study not only of the direct relationships of the aforementioned effects, but also of how they can or should be minimized and treated over the years. In this research, our objective is to analyze, in the synchronous classes, in the activities and in the interactions mediated by the VLE, the influence of problematization in the discursive dynamics of the students, the teacher and the tutors. The results indicate that the research problem, seen as the central object of the teaching and learning activity, provided the coordination of social, environmental, economic and scientific aspects in the development of DS. In addition, from the data of interactions in the VLE, we consolidated the importance of knowledge of the theories projected in this study for the initial training of teachers and the potential of the Topological Model of Teaching (MTE) for understanding the role of socio-scientific problematization in science classes.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-04-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.