• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2010.tde-22022011-104540
Document
Author
Full name
Josias Rogerio Paiva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Carvalho, Anna Maria Pessoa de (President)
Martins, Isabel Gomes Rodrigues
Mattos, Cristiano Rodrigues de
Title in Portuguese
Representações pictóricas no ensino de física moderna: uma construção dos alunos
Keywords in Portuguese
Desenho
Ensino-aprendizagem
Física moderna
Linguagens da ciência
Representação pictórica
Abstract in Portuguese
Na perspectiva da construção do conhecimento, como uma aquisição do domínio das diversas linguagens da ciência, e suas relações, foi elaborado uma atividade de ensino aprendizagem, na introdução de Física Moderna, no módulo Física de Partículas, no Ensino Médio, em que os alunos, em sala de aula, construíram representações pictóricas para os fenômenos físicos, relatados na história da ciência, que permitiram a distinção entre as radiações alfa, beta e gama. Para que fossem consideradas as características envolvidas no processo de construção das representações pictóricas, buscaram-se trabalhos de pesquisa que abrangiam a utilização das diversas palavras que envolviam sinonímia com desenhos e foram encontrados também em trabalhos de pesquisadores sobre semiótica respaldos para o foco de análise. A questão proposta foi contemplada e com base nos resultados e sintonia com a revisão bibliográfica, destacou-se a construção dos alunos, de representações pictóricas, no ensino de Ciências, como um processo que favorece a construção do conhecimento.
Title in English
Pictorial representations in the teaching of modern physics: a construction of the students
Keywords in English
Languages of science
Learning teaching
Modern physics
Pictorial
Picture
Abstract in English
In preparation for the construction of knowledge, as an acquisition of the domain of the various languages of science, and their relationships, was prepared an activity of teaching and learning, the introduction of modern physics, module in Particle Physics, in high school, where students in the classroom, built pictorial representations for the physical phenomena, reported in the history of science, which allowed the distinction between alpha, beta and gamma. To consider the characteristics involved in the construction of pictorial representation, we seek research papers covering the use of different words that involved synonymy with drawings and found too in research on semiotics backrests for our focus of analysis. The question proposed was contemplated and results-based and consistent with the literature review highlight the construction of the students, pictorial, in teaching science as a process that favors the construction of knowledge.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-05-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.