• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2002.tde-20072021-162601
Document
Author
Full name
Adriano Marcus Stuchi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2002
Supervisor
Committee
Ferreira, Norberto Cardoso (President)
Gaspar, Alberto
Mrech, Leny Magalhaes
Title in Portuguese
Análise de uma exposição científica e proposta de intervenção
Keywords in Portuguese
ENSINO E APRENDIZAGEM
EXPOSIÇÕES MUSEOLÓGICAS
FÍSICA (ESTUDO E ENSINO)
MONITORIA EM MUSEUS
TERMODINÂMICA (EXPOSIÇÕES)
Abstract in Portuguese
A proposta desse trabalho é a de analisar e intervir numa exposição de Termodinâmica da Estação Ciência. Recorremos à investigação da linguagem dos monitores da Estação Ciência na explicação dos experimentos para ajudar no aperfeiçoamento da exposição. Utilizamos e analisamos alguns instrumentos de avaliação do processo ensino aprendizagem em Museus e Centros de Ciência fundamentados em Vygotsky e em cálculos estatísticos. Os resultados dessa pesquisa levam à consideração de três aspectos fundamentais: A importância dos monitores numa exposição científica e seu contínuo treinamento; A necessidade de aprimoramento da exposição num processo de avaliação que busque melhores resultados de aprendizagem. Visitas escolares programadas aos Museus e Centros de Ciência poder ser um fator muito importante para aumentar o interesse de alunos pelas exposições e para tornar mais significativa a aprendizagem nesses ambientes
Title in English
Analysis of a scientific exposition and intervention proposal
Keywords in English
MONITORING IN MUSEUMS
MUSEOLOGICAL EXHIBITIONS
PHYSICS (STUDY AND TEACHING)
TEACHING AND LEARNING
THERMODYNAMICS (EXHIBITIONS)
Abstract in English
The proposal of this work is to analyze and to intervene in a display of Thermodynamics of Estação Ciência of the USP. We appeal to the inquiry of the language of the monitors of the Estação CIência in the explanation of the experiments to help in the perfectioning of the display. We use and analyze some instruments of evaluation of the learning process in Museums of Science and Science Centers based on Vygotsky and statistical calculations. The results of this research lead to the consideration of three basic aspects: The importance of the monitors in a display and its continuous training; The necessity of improvement of the display in an evaluation process that it searches better resulted of learning; Programed visits of schools to the Museums of Science and Science Centers can be a factor very important to magnify the interest of the students for the displays and to become more significant the learning in these environments.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
2002Stuchi.pdf (58.70 Mbytes)
Publishing Date
2021-08-31
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.