• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2023.tde-15082023-165737
Document
Author
Full name
Leandro do Nascimento Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Oliveira, Mauricio Pietrocola Pinto de (President)
Ianni, Aurea Maria Zöllner
Silva, Leandro Londero da
Title in Portuguese
Educação científica e Sociedade de risco: um estudo exploratório sobre percepção de risco acerca da pandemia de COVID-19
Keywords in Portuguese
Educação
Ensino
Ensino Superior
Formação de professores
Interdisciplinaridade
Abstract in Portuguese
As mudanças ocorridas nos últimos três séculos fomentam discussões nos dias atuais sobre as ameaças dos avanços científicos e tecnológicos, no que diz respeito ao projeto de modernidade proposto no Iluminismo, e no seu fracasso, com a degradação e a maior intervenção do ser humano no meio ambiente, tema de trabalho de Ulrich Beck na obra Sociedade de Risco: Rumo a uma nova modernidade, que debate o potencial político, econômico e social dos avanços científicos e tecnológicos na sociedade ocidental. Nesse contexto, a pandemia de COVID-19 se torna um tema particularmente interessante para a discussão dessas relações, por refletir a rapidez da circulação de bens, riscos e pessoas. Por isso, propomos um estudo exploratório com estudantes de licenciatura em Matemática e Química sobre percepção de risco após um curso introdutório sobre risco, utilizando como temática a pandemia de COVID-19. Busca-se assim entender o processo de mudança da percepção de risco, bem como estabelecer relações não triviais entre ciência, tecnologia, sociedade e meio-ambiente. Para tanto, foi construído um questionário, validado por pares, que leva em consideração o modelo de percepção ampliada de risco em dois momentos do curso, bem como as justificativas dadas por eles na segunda aplicação do questionário. A comparação das respostas foi feita utilizando o teste de Wilcoxon para postos sinalizados, enquanto as justificativas foram analisadas utilizando a análise de conteúdo de Bardin. Resultados mostram que há uma diferença significativa quando observadas as questões relacionadas à percepção de risco mediada por conhecimento científico. Os resultados parecem indicar que essa diferença ocorreu pela relação positiva desses estudantes com a ciência, manifestado no curso onde estão inseridos. Em relação às justificativas, estas se ancoram em opiniões pessoais, sem que haja um conhecimento ou informação explícita que oriente essa resposta. Também foram observadas atitudes valorizadas e rejeitadas para a resolução de problemas em situações de risco.
Title in English
Science Education and Risk Society: an exploratory study about risk perception concerning the COVID-19 pandemic.
Keywords in English
Education
Interdisciplinary
Teacher training
Teaching
University Education
Abstract in English
The changes that have taken place in the last three centuries foster discussions in today's world about the threats posed by scientific and technological advancements, particularly concerning the Enlightenment's project of modernity and its failure due to increased human intervention and degradation of the environment. This theme is explored by Ulrich Beck in his work "Risk Society: Towards a New Modernity," which debates the political, economic, and social potential of scientific and technological advancements in Western society. In this context, the COVID-19 pandemic becomes a particularly interesting topic for discussing these relationships, as it reflects the rapid circulation of goods, risks, and people. Therefore, we propose an exploratory study with undergraduate students majoring in Mathematics and Chemistry on risk perception after an introductory course on risk, using the COVID-19 pandemic as the thematic backdrop. The aim is to understand the process of changing risk perception and establish nontrivial connections between science, technology, society, and the environment. To accomplish this, a peer-validated questionnaire was developed, considering the model of expanded risk perception at two different stages of the course, as well as the justifications provided by the students in the second administration of the questionnaire. The comparison of responses was performed using the Wilcoxon signed-rank test, while the justifications were analyzed using Bardin's content analysis. The results indicate a significant difference when examining the questions related to risk perception mediated by scientific knowledge. The findings suggest that this difference can be attributed to the positive relationship these students have with science, as evidenced by their participation in the course. As for the justifications, they are anchored in personal opinions without explicit knowledge or information guiding these responses. Valued and rejected attitudes for problem-solving in risk situations were also observed.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-08-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.