• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2021.tde-13122021-130716
Document
Author
Full name
Patricia Takahashi Lopes
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Oliveira, Mauricio Pietrocola Pinto de (President)
Alves Filho, Jose de Pinho
Rezende Junior, Mikael Frank
Title in Portuguese
A Pesquisa e a Sala De Aula: Avaliar A Aprendizagem Dos Alunos em um Projeto Interdisciplinar
Keywords in Portuguese
Disciplinar,
Ilha Interdisciplinar de Racionalidade
Interdisciplinar
Metodologia de Ensino
Abstract in Portuguese
Este trabalho consiste numa pesquisa qualitativa explicativa (Gil, 2007) realizada com uma turma de 9º ano do EF II de uma escola privada da Grande São Paulo. Seu objetivo foi utilizar uma Ilha Interdisciplinar de Racionalidade (IIR) - proposta de ensino interdisciplinar proposta pelos trabalhos de Gérard Fourez (1997) e corroborados por Sasseron e Carvalho (2005) e Roth (2003) - na busca por indícios de como a Alfabetização Científica e Técnica (ACT) pode ser promovida no contexto escolar e assim, respondendo à nossa questão sobre como o ensino por projetos promove Alfabetização Científica e Técnica em detrimento do ensino disciplinar e quais são os requisitos fundantes e imprescindíveis para que esse aprendizado aconteça. Usamos na análise metodológica uma perspectiva fenomenológica (Chizzotti, 2003), partilhando o contexto social e cotidiano dos pesquisados e da pesquisadora, durante todo o ano letivo observando as interações dos alunos com os conteúdos disciplinares e interdisciplinares na construção de um produto final caracterizado dentro da IIR. A partir do diário de pesquisa, das filmagens e gravações de áudios, na situação real que é a vivência em sala de aula, e sem influência prévia de nossos pressupostos teóricos, buscamos verificar viabilidade e os elementos que reforçam ou desestabilizam a promoção da ACT. Os resultados apresentados mostram a viabilidade da promoção de Alfabetização Científica e Técnica quando os alunos fazem uso da interdisciplinaridade imersos num projeto pautado numa situação real, proporcionado pela Ilha Interdisciplinar de Racionalidade. No entanto, alguns indícios levantados na pesquisa levam nossa atenção à cultura escolar estabelecida, que precisa estar no foco do planejamento da IIR para que não haja desacordos ou conflitos que possam desestabilizar o trabalho interdisciplinar dentro da IIR.
Title in English
Research and the classroom: assessing students learning in a interdisciplinary project.
Keywords in English
Disciplinary,
Interdisciplinary
Rationality Interdisciplinary Islands
Teaching Methodology
Abstract in English
This paper proposes qualitative explanatory research (Gi,2007) about a 9nd grade of Basic School. This context is in a private school located in the outskirts of São Paulo. The goal of this study was apply a Rationality Interdisciplinary Island - proposed by Gerard Fourez (1997) and supported by Sasseron & Carvalho (2005) and Roth (2003) - following up evidences about how the Scientific could be promoted in a school context to answer our question How projects learning promotes Scientific Literacy at the expense of disciplinary education and which are the fundamental and essential requirements of this learning to happen. We use a phenomenological methodology perspective (Chizzoti, 2003), sharing the inside everyday context of the respondents. The data we can use comes from videos, audio files and teacher records to design a scenery about the students vivence inside the classroom to show us elements that reinforce or destabilize the promotion of Scientific Literacy. The outcomes show the feasibility of promoting Scientific Literacy when the students use the interdisciplinary in learning projects modelizing real situations, provided by Rationality Interdisciplinary Island. Otherwise, some evidence raised in this survey points to the scholar culture that can be focused in the interdisciplinary projects planning so there no are disagreements and conflicts that can destabilize the interdisciplinary goal into the Rationality Interdisciplinary Island.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-12-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.