• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2023.tde-23052023-095942
Document
Author
Full name
Vanessa dos Santos Araujo
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Condé, Valéria Gil (President)
Gil, Beatriz Daruj
Santos, Alice Pereira
Souza, Paula da Costa
Title in Portuguese
Artigo de divulgação científica: uma proposta didática de língua portuguesa
Keywords in Portuguese
A ciência dos super-heróis
Artigo de divulgação científica
Ensino de língua portuguesa
Ensino fundamental anos finais
Gêneros do discurso
Abstract in Portuguese
A divulgação do conhecimento científico contribui sobremaneira para que as pessoas tenham melhores condições de vida. Para tanto, o domínio da linguagem implicada na divulgação científica favorece a ampliação do acesso e compreensão do conhecimento científico. A escola, por sua vez, se configura como o lugar de desenvolvimento da linguagem, inclusive com o estudo de gêneros da divulgação científica. Nesse contexto, o objetivo desta pesquisa é apresentar uma proposta didática de língua portuguesa em torno do gênero artigo de divulgação científica para estudantes do nono ano do ensino fundamental. Para elaboração da proposta didática foram considerados três percursos, pelos quais, concomitantemente, a divulgação científica chega às salas de aula: um percurso teórico, um percurso pedagógico e um percurso prático. No percurso teórico, apresenta-se a concepção de gênero discursivo, concebido na perspectiva de Bakhtin (2016) como um tipo relativamente estável de enunciado, por meio do qual o emprego da língua se efetua e permeia todos os diversos campos da atividade humana. Apresenta-se também, a concepção de divulgação científica como uma modalidade particular de relação dialógica, de acordo com Grillo (2013). Ainda nesse percurso, são apresentadas questões de linguagem referentes à divulgação científica, a voz do cientista e os elementos didatizantes de Leibruder (2003) e elementos da dimensão verbo-visual, de Brait (2013). O percurso pedagógico trata da análise de materiais e procedimentos que atuam de forma articulada nas salas de aula, na perspectiva do currículo em processo, de Sacristán (2017). Foram considerados para análise, o documento curricular vigente no país, Base Nacional Comum Curricular (BRASIL, 2018), um capítulo do livro didático de língua portuguesa Se liga na língua (ORMUNDO; SINISCALCHI, 2018), aprovado no Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD/2020), o procedimento de sequência didática, proposto por Dolz, Noverraz e Schneuwly (2004) e os projetos de trabalho, de Hernández (1998). O percurso prático se refere à apresentação da proposta didática, A ciência dos super-heróis, cujo tema é a divulgação dos resultados de uma pesquisa científica realizada por estudantes acerca da reprodução e utilidade de superpoderes na vida real. A proposta é constituída de três etapas: 1) pesquisa científica; 2) estudos do gênero artigo de divulgação científica e 3) produção e divulgação do conhecimento. Como resultado foi possível elaborar uma proposta de ensino de língua portuguesa em relação com a vida, em que os próprios estudantes protagonizam uma pesquisa científica e divulgam seus resultados. Constatou-se que, além de contribuir para o ensino da língua, essa proposta didática amplia o acesso dos estudantes ao conhecimento científico, contribuindo para valorização da ciência
Title in English
Scientific communication article: a didactic proposal in Portuguese
Keywords in English
Elementary school final years
Portuguese language teaching
Scientific communication article
Speech genres
The science of superheroes
Abstract in English
The dissemination of scientific knowledge greatly contributes to people having better living conditions. Therefore, mastering the language implies that scientific communication favors expanding access and understanding of scientific knowledge. The school, on the other hand, is configured as a place for language development, including studying scientific communication genres. In this context, the objective of this research is to present a didactic proposal around the genre article of scientific communication for students of the ninth-grade of elementary school. For the elaboration of the didactic proposal of the Portuguese languge, three paths were considered, through which, concurrently, scientific communication reaches the classrooms: a theoretical path, a pedagogical path and a practical path. In the theoretical path, the conception of discursive genre is presented, conceived in the perspective of Bakhtin (2016) as a relatively stable type of utterance, through which the use of language takes place and permeates several spheres of human activity. It also presents the conception of scientific dissemination as a particular kind of dialogical relationship, according to Grillo (2013). Also along this path, language issues related to scientific dissemination are presented, the scientist voice and the didactic elements of Leibruder (2003) and elements of the verbal-visual dimension, by Brait (2013). The pedagogical path treats the analysis of materials and procedures that work in an articulated way in language classes, from the perspective of the curriculum in process, by Sacristán (2017). Were considered for analysis, the curriculum document in force in the country, National Common Curricular Base (BRASIL, 2018), a chapter of the Portuguese language textbook Se liga na Língua (ORMUNDO; SINISCALCHI, 2018), the didactic sequence procedure, proposed by Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004) and the work projects, by Hernández (1998). The practical path refers to the presentation of the didactic proposal, The science of superheroes, whose theme is the communication of the results of scientific research carried out by students on the reproduction and usefulness of fictional superpowers in real life. The proposal consists of three stages: 1) scientific research; 2) studies of the genre article of scientific communication and 3) knowledge production and communication. As a result, it was possible to develop a proposal for teaching the Portuguese language in relation to life, in which the students themselves carry out scientific research and communicate their results. It was found that, in addition to contributing to language teaching, this didactic proposal allows the expansion of students' access to scientific knowledge, contributing to the appreciation of science
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-05-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.