• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2020.tde-12012021-142151
Document
Author
Full name
Regislene Dias de Almeida
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Nóbrega, Maria Helena da (President)
Cabral, Ana Lúcia Tinoco
Caretta, Alvaro Antonio
Coelho, Irene da Silva
Title in Portuguese
A tecnologia digital no ensino de língua portuguesa: proposta didática de produção de curtas-metragens a partir de canções
Keywords in Portuguese
Autoria
Multiletramentos
Multimodalidade
Produção audiovisual
Protagonismo digital
Abstract in Portuguese
Este trabalho de pesquisa consiste no desenvolvimento de uma proposta didática para a criação de curtas-metragens, a partir de canções do cantor e compositor brasileiro, Adoniran Barbosa. Foi desenvolvido com alunos do 9º ano do Ensino Fundamental, na EMEB Jorge Bierrenbach de Castro, no município de Valinhos, interior de São Paulo. Justifica-se pela necessidade de inserir, nas aulas de Língua Portuguesa, práticas linguísticas mais próximas do cotidiano dos jovens. Essa necessidade é apontada pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC), responsável por oferecer diretrizes ao ensino, no país. A abordagem dada ao gênero canção, aos roteiros para a produção audiovisual e aos curtas-metragens, produzidos pelos alunos, fundamenta-se na teoria dos gêneros do discurso, proposta pelos teóricos russos do Círculo de Bakhtin. Já a proposta didática apresentada está fundamentada nas teorias sócio-históricas de Vygotsky e na relação entre a leitura e o mundo, disseminada por Paulo Freire. Na esteira desses autores, que consideram a mediação e a interação no fazer pedagógico como fundamentais para a constituição dos processos educativos, a professora-pesquisadora desenvolveu sua proposta de intervenção pedagógica. O objetivo da pesquisa foi investigar de que forma a produção de curtas-metragens, a partir de canções, pode possibilitar a autoria e o protagonismo digital, nos alunos do 9º ano do ensino fundamental. Como resultados da pesquisa e da intervenção pedagógica, tivemos os roteiros e vídeos produzidos pelos alunos, tendo como mote as canções de Adoniran Barbosa. Os materiais apresentados ao final do trabalho constituem-se de produtos autorais, desenvolvidos a partir do trabalho em grupos, em situações que promoveram o exercício do protagonismo. Diante disso, os resultados da pesquisa assinalam a necessidade e a importância da inserção dos gêneros digitais no ensino de Língua Portuguesa, numa perspectiva de trabalho com a multimodalidade, multissemiose e os multiletramentos, de modo a contemplar, na escola, as práticas linguísticas contemporâneas, cada vez mais mediadas pelas tecnologias.
Title in English
Digital Technology in Portuguese Language teaching: A song-themed short movie production didactic proposal
Keywords in English
Audiovisual production
Authorship
Digital Protagonism
Multiliteracy
Multimodality
Abstract in English
This research consists in the production of short movies based on the work of Brazilian singer and songwriter Adoniran Barbosa. This didactic proposal involved 9th grade students of EMEB Jorge Bierrenbach de Castro, an elementary public school located in Valinhos-SP. This research is justified by the necessity to include students' everyday language practices in Portuguese Language classes. Such necessity was included in the National Curricular Common Base (BNCC), an official federal document that offers teaching guidelines. The discourse genre theory proposed by Russian theoretics from Bakhtin's Circle was the basis of the approach to the song genre, to the scripts for the audiovisual production and to the short movies produced by the students. The didactic approach is based on Vygotsky's sociohistorical theory and on Paulo Freire's link between reading and the world. These authors consider the mediation and interaction fundamental to the pedagogic work aimed at the constitution of learning processes and it is based on these theories that the teacher-researcher developed her pedagogic intervention proposal. The goal of this research was to investigate how production of short movies based on songs can facilitate Elementary School's 9th graders' authorship and digital protagonism. This research resulted in several scripts and short movies based on Adoniran Barbosa's songs. These materials are original creations, developed through collective work in situations that elicited students protagonism. Thus, this research's conclusions point to the necessity and importance of the digital genres in teaching Portuguese Language in a work perspective linked to multimodalitiy, multisemiosis and multiliteracy, thus contemplating contemporary linguistics practices more and more mediated by technology.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-01-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.