• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2022.tde-06102022-140947
Document
Author
Full name
Rubens Pereira da Silva Alves
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Caretta, Elis de Almeida Cardoso (President)
Ferraz, Aderlande Pereira
Gil, Beatriz Daruj
Melo, Pedro da Silva de
Title in Portuguese
Resenha crítica de canções: análise da escolha lexical como estratégia argumentativa
Keywords in Portuguese
Canções
Ensino de língua portuguesa
Léxico
Resenha crítica
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa tem o objetivo de apresentar como proposta didática a produção de uma resenha crítica de canções, em Língua Portuguesa, para o 8º ano do ensino fundamental, valendo-se da análise da escolha lexical como estratégia argumentativa, além de analisar os resultados das produções textuais escritas pelos alunos. A partir de um projeto de rádio na escola onde esta pesquisa foi aplicada, objetiva-se aproximar as atividades da vida escolar com o ensino de língua portuguesa, tornando-o contextualizado e significativo. A opção por trabalhar em sala de aula com o gênero resenha crítica de canções possibilitou aos estudantes dialogarem entre si e argumentarem acerca de suas preferências musicais, além de serem apresentados a algumas canções reconhecidas no cânone brasileiro. Os aportes teóricos para este trabalho centram-se nas contribuições sobre a concepção de língua como atividade social (CASTILHO, 1994); sobre os gêneros como organizadores da atividade discursiva (BAKHTIN, 2011); e sobre os elementos que compõem uma resenha crítica (ANDRADE, 2006); (MACHADO; LOUSADA; ABREU-TARDELLI, 2004); (MOTTA-ROTH; HEDGES, (2010). Em relação ao trabalho em sala de aula, recorremos a Antunes (2009; 2012) para orientar o ensino do léxico, a Koch e Elias (2012) para o ensino do texto, e a Dolz; Noverraz; Schnuewly (2004) para a organização modular da sequência de atividades. Espera-se que os alunos participantes desta pesquisa estejam aptos a analisar as relações de sentido presentes em letras de canções, a relacioná-las aos seus aspectos multimodais e a empregar adequadamente o léxico, a fim de produzir uma resenha crítica de canções
Title in English
Critical review of songs: analysis of lexical choice as an argumentative strategy
Keywords in English
Critical review
Lexicon
Portuguese language teaching
Songs
Abstract in English
This research aims to present as a didactic purpose a writing of a critical review of songs, in Portuguese language, to 8th grade Elementary School students, making use of lexical choices as an argumentative strategy. From a radio project set in the school where this research was applied, it is intended to approach students daily life to Portuguese language teaching, becoming contextualized and meaningful. The choice of teaching critical review of songs in classroom made dialogue among students possible, concerning their musical preferences, as well as being introduced to some well-known songs in Brazilian canon. The theoretical approaches for this work is based on the contributions about language as a social practice (CASTILLO, 1994); genders as organizers of discursive activity (BAKHTIN, 2011); and the components of a critical review (ANDRADE, 2006); (MACHADO; LOUSADA; ABREU-TARDELLI, 2004); (MOTTA-ROTH; HENDGES, 2010). Considering language teaching in classroom, we appeal to Antunes (2009; 2012) to guide the lexical teaching, to Koch and Elias (2012) for the text teaching and to Dolz; Noverraz; Schneuwly (2004) to organize the modular stages of didactic activities. It is expected that the participating students of this research be able to analyze relations of meaning in song lyrics, as well as to relate to its multimodal aspects, and to use lexicon properly, in order to write a critical review of songs
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-10-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.