• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2022.tde-24102022-200030
Document
Auteur
Nom complet
Diego Corrêa de Araujo
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2022
Directeur
Jury
Meihy, Jose Carlos Sebe Bom (Président)
Magnani, Jose Guilherme Cantor
Nunes, Sandra Regina Chaves
Roque, Zuleika Stefania Sabino
Titre en portugais
A experiência nordestina no contexto paulistano: o pé-de-serra
Mots-clés en portugais
Experiência nordestina
Forró
História de vida
História oral
Pé-de-serra
Resumé en portugais
A presente pesquisa tem como objetivo documentar e analisar o movimento de forró na cidade de São Paulo sob o ponto de vista de músicos e musicistas migrantes nordestinos e nordestinas. Foi utilizada a história oral como base teórica e procedimental. O trabalho teve como base três redes de colaboradores: músicos, musicistas e produtores. Por meio das entrevistas de história de vida, corpus documental desse estudo, discutiram-se questões de gênero, geração, classe social e preconceito. O diálogo entre as narrativas revelou aproximações e distanciamentos entre as redes. As concepções sobre o forró pé-de-serra e o universitário, a presença dos jovens no forró, a diferença entre músicos e musicistas no movimento, e os antigos bailes híbridos, são os principais assuntos discutidos nessa pesquisa.
Titre en anglais
The Brazilian northeastern experience of the musical style "forró pé-de-serra" in São Paulo
Mots-clés en anglais
Forró
Life history
Northeasterner experience
Oral history
Pé-de-serra
Resumé en anglais
This research aims to document and analyze the São Paulo scene of the musical genre called "Forró" from the point of view of Brazilian northeastern migrant musicians, women and men. Oral history was used as a theoretical and as a procedural basis. The collaboration was based on three networks: male musicians, female musicians and producers. Through life history interviews, physical documentation of this study, issues such as gender, age discrimination, social class and prejudice were discussed. The dialogue between the narratives revealed similarities and differences between the networks. The concepts concerning the musical styles called "pé-de-serra forró" and "university forró", the presence of young people involved in forro music, gender issues, and old hybrid dances are the main subjects discussed in this research.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2022-10-24
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.