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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2022.tde-20092022-174146
Document
Author
Full name
Luana Corrêa Costa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Sant'Anna, Sérgio Bairon Blanco (President)
Carnevale, Marcelo Fernandes
Rocha, Marília Librandi
Silva, Luciane Soares da
Title in Portuguese
Memória de ouvido: produção partilhada do conhecimento na umbanda
Keywords in Portuguese
Memória
Produção partilhada do conhecimento
Transmissão oral do conhecimento
Umbanda
Abstract in Portuguese
O que o conhecimento presente em um terreiro de umbanda, localizado na periferia de São Paulo, tem a revelar a aquele produzido no interior das instituições científicas é o tema desta dissertação de mestrado. A partir dos princípios da produção partilhada do conhecimento, na qual a imprevisibilidade faz parte do método e se revela tão ou mais importante que as interpretações coincidentes, é possível refletir sobre como se dá o processo de aprendizagem em uma comunidade oral específica, o Templo de Umbanda Cantuá dos Orixás. Por meio do convívio da pesquisadora, que é também membro do terreiro, uma griô aprendiz, a pesquisa salienta questões relacionadas à relação universidade-comunidade; à transmissão dos fundamentos religiosos pela oralidade; e ao processo documental em audiovisual sobre a história do terreiro com base nas histórias de vida dos adeptos (ainda em produção).
Title in English
Ear memory: a shared production of knowledge in umbanda
Keywords in English
Memory
Shared production of knowledge
Transmission of knowledge through orality
Umbanda
Abstract in English
What the knowledge present in an Umbanda, located on the outskirts of São Paulo, has to reveal to knowledge produced within scientific institutions is the theme of this master's thesis. Based on the principles of shared knowledge production, in which unpredictability is a part of the method and proves to be as or more important than coincident interpretations, it is possible to reflect on how the learning process takes place in a specific oral community, the Temple of Umbanda Cantuá dos Orixás. Through the interaction of the researcher, who is also a member of the umbanda temple, an apprentice griô, the research highlights issues related to the university-community relationship; the transmission of religious foundations through orality; and the documentary process in audiovisual about the history of the temple based on the life stories of the supporters (still in production).
 
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Publishing Date
2022-09-20
 
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