• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2022.tde-14072023-124748
Document
Author
Full name
Ivan Fortunato
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Almeida Junior, Antonio Ribeiro de (President)
Araújo, Osmar Hélio Alves
Cruz, José Anderson Santos
Medeiros, Emerson Augusto de
Title in Portuguese
Educação e escola e direitos humanos e sociedade... e docência: a autoformação alvitrada
Keywords in Portuguese
Direitos Humanos
Educação escolar
Formação de professores
Abstract in Portuguese
Esta tese é sobre Formação de Professores e Educação e Escola e Direito Humanos e Sociedade, especificamente a partir de uma ideia centrada na autoformação docente como meio fundante para a realização de uma educação escolar mais humanitária. A introdução descortina a pergunta-problema: "quem e como se formam professores e professoras para educar e/ou ensinar respeito aos Direitos Humanos, liberdade, respeito...?". Na introdução já se apresenta como se pretende responder à pergunta, por meio da seguinte hipótese norteadora: há um equívoco expresso na Declaração Universal dos Direitos Humanos (publicada em 1948 pela Organização das Nações Unidas) de que apenas se promovem os Direitos Humanos pela educação e pelo ensino; pois, além disso ser insuficiente para a necessária transformação da sociedade, tende a culpabilizar e sobrecarregar os responsáveis pela educação e pelo ensino - os docentes - além de facilitar a omissão dos demais elementos e instituições igualmente responsáveis pela vida coletiva. Tornam-se objetivos da tese: decifrar significados de educar e ensinar a partir de uma perspectiva de autoformação docente (objetivo central), reconhecer que os processos de formação docente, inicial e continuada, não atendem à condição de autoformação e propor um exame autoformativo dos aspectos mais expressos de desrespeito aos direitos e liberdade humana (dois objetivos específicos). Metodologicamente, o trabalho é realizado como um ensaio, construindo o caminho durante seu progresso (re)organizando-o principalmente por meio de rizomas, pois eles são um todo em si, ao mesmo tempo parte de um todo maior e mais complexo. A tese é construída em duas seções, sendo que a primeira discute a educação escolar, a formação docente e a autoformação. Na sequência, propõe-se a relação da (auto)formação docente e Educação e Escola e Direitos Humanos e Sociedade a partir de uma trilogia denunciada por Antônio Almeida Jr., sendo patriarcado, racismo e capitalismo. Ao final se tem uma busca pela autoformação docente como meio principal de identificação, reconhecimento, reflexão e articulação para reorganização da educação escolar como lugar de fortalecimento dessa trilogia que ainda sustenta nossa sociedade de forma contrária aos Direitos Humanos que se pretende valer a todas as pessoas.
Title in English
Education and school and human rights and society... and teaching: the self-education suggested
Keywords in English
Human Rights
School education
Teacher education
Abstract in English
This thesis is about Teacher Training and School and Teaching and Human Rights and Society, specifically from an idea centered on teacher self-training as a foundational means for achieving a more humane school education. The introduction reveals the question-problem: "who and how are teachers trained to educate and/or teach respect for human rights and freedom and respect and...?". The introduction already presents how to answer the question, through the following guiding hypothesis: there is a misconception expressed in the Universal Declaration of Human Rights (published in 1948 by the United Nations Organization) that Human Rights are promoted only through education and teaching; because, in not only this is insufficient for the necessary transformation of society, it tends to blame and overload those responsible for education and teaching - the teachers - in addition to facilitating the omission of other elements and institutions equally responsible for collective life. The objectives of the thesis are: to decipher the meanings of educating and teaching from a perspective of teacher self-training (central objective), recognizing that the processes of teacher training, initial and continuing, do not meet the condition of self-training and proposing an exam self-training of the most expressed aspects of disrespect for human rights and freedom (two specific objectives). Methodologically, the work is carried out as an essay, building the path during its progress (re)organizing it mainly through rhizomes, as they are a whole in themselves, at the same time part of a larger and more complex whole. The thesis is built in two sections, the first of which discusses school education, teacher training and self-training. Next, the relationship between teacher (self-)education and School and Teaching and Human Rights and Society is proposed from a trilogy denounced by Antônio Almeida Jr., being patriarchy, racism and capitalism. In the end, there is a search for teacher self-training as the main means of identification, recognition, reflection and articulation for the reorganization of school education as a place to strengthen this trilogy that still sustains our society in a way that is contrary to Human Rights that is intended to apply to all people.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-07-14
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.