• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2018.tde-24102018-111225
Document
Author
Full name
Gabriela Rocha Itocazo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Ishiki, Michiko Okano (President)
Buti, Marco Francesco
Mubarac, Luiz Claudio
Saito, Cecília Noriko Ito
Title in Portuguese
Um estudo sobre as pinturas de montanhas-e-águas e outras tópicas do mundo-flutuante, em Cem Vistas do Monte Fuji, de Hokusai
Keywords in Portuguese
Cem vistas do Monte Fuji
Hokusai
Pintura de paisagem
Sansuiga
Ukiyo-e
Abstract in Portuguese
Esta dissertação dedica-se ao estudo da obra "Cem Vistas do Monte Fuji" (Fugaku Hyakkei) (1834-47?), de Katsushika Hokusai (1760-1849), pintor japonês do século XVIII-XIX. Trata-se de um livro-imagem (ehon), com cento e duas estampas impressas em preto-e-branco (sumizukuri) e tons de cinza (em sua 1ª edição), produzidas com a técnica da xilogravura japonesa, dentro do estilo ukiyo-e (pinturas do mundo-flutuante). O foco da pesquisa está em (1) estudar os assuntos presentes nas estampas, reconhecendo suas categorias dentro de tópicas tradicionais da pintura japonesa, suas referências temáticas, literárias, mitológicas, religiosas e particularidades; (2) analisar os aspectos temáticos e estéticos, em relação à espacialidade, perspectivas e composições, para identificar e refletir acerca das influências ocidentais, chinesas e da tradição japonesa presentes na obra. Ao final do projeto propõe-se uma revisão de nomenclatura para as vistas do mundo natural (shizen), produzidas por Hokusai, em sua última fase de criação (século XIX) comumente chamadas, pelos especialistas, de sansuiga (pinturas de montanhas-e-águas), no Japão, ou "pintura de paisagem", no Ocidente. Para tanto, na primeira parte contextualiza-se a vida e obra do pintor, apresentando brevemente características da sociedade japonesa, do período Edo (1603-1868), o estilo artístico ukiyo-e, a técnica utilizada, os sistemas tradicionais de transmissão de saberes nas artes e os nomes de artistas (go) do pintor, para então realizar um estudo sobre os gêneros "pintura de paisagem", da tradição ocidental, e "pinturas de montanhas-e-águas", da tradição chinesa (shanshuihua) e japonesa (sansuiga), a fim de compará-los e reconhecer as influências estéticas e temáticas presentes nas estampas do pintor. Na segunda parte analisa-se a obra "Cem vistas do Monte Fuji", elencando-se assuntos dentro de tópicas da tradição pictórica japonesa, para que assim fosse possível reconhecer as camadas e composições das estampas, tal como suas referências formais e temáticas, debatidas no primeiro capítulo. Foi realizado, para fins metodológicos, uma classificação em sete categorias, para cada uma delas foram selecionadas algumas imagens que melhor exemplificam temas e tratamentos formais que se pretendeu discutir: (i.) Cenas históricas, figuras mitológicas e lendárias; (ii.) Pinturas de montanhas-e-águas e de flores-e-pássaros; (iii.) Cenas de homens-letrados, de contemplação e de lugares-famosos; (iv.) Cenas de assuntos religiosos; (v.) Cenas de usos-e-costumes, de viajantes e trabalhadores; (vi.) Os disfarces e as linhas do Mt. Fuji; (vii.) Geometria, carpintaria e arquiteturas.
Title in English
A study of mountains-and-waters and other floating-world topicals paintings, in Hundred Views of Mount Fuji, Hokusai
Keywords in English
Hokusai
Landscape painting
One hundred views
Sansuiga
Ukiyo-e
Abstract in English
This dissertation is dedicated to the study of "Hundred Views of Mount Fuji" (Fugaku Hyakkei) (1834-47?), by Katsushika Hokusai (1760-1849), a 18th-19th century Japanese painter. It is a picture-book (ehon), with one hundred and two prints in black-and-white (sumizukuri) and shades of gray (in its 1st edition), produced with the Japanese woodcut technique, in the style of ukiyo-e (floating-world paintings). The focus of the research is to (1) study the subjects present in the prints, recognizing their categories within traditional Japanese painting topics, their thematic, literary, mythological, religious, and particular references; (2) to analyze the thematic and aesthetic aspects, in relation to spatiality, perspectives and compositions, to identify and reflect on the Western, Chinese and Japanese influences present in the work. At the end of the project is proposed a review of nomeclature for the views of the natural world (shizen), produced by Hokusai, in their last phase of creation (19th century) commonly called by experts, sansuiga (mountains-and-waters paintings), in Japan, or landscape painting, in the West. Therefore, the first part contextualizes the work and life of the painter, briefly presenting characteristics of Japanese society in the Edo period (1603-1868), the ukiyo-e artistic style, the technique used, traditional transmission systems of knowledge in arts and the artist's names (g) of the painter, to carry out a study of the "landscape painting" genres, of the Western tradition, and "mountains-and-waters paintings", of the Chinese tradition (shanshuihua) and Japanese (sansuiga) traditions, in order to compare them and to recognize the aesthetic and thematic influences present in the painter's prints. In the second part, the work "Hundred Views of Mount Fuji" is analyzed, listing subjects within topics of Japanese painting tradition, so that it would be possible to recognize the layers and compositions of the paintings, as well as their formal and thematic references discussed in the first chapter. For methodological purposes, a classification was made in seven categories, for each one of them was selected some images that best exemplified formal themes and treatments that were intended to be discussed: (i) Historical scenes, mythological figures and legendary; (ii.) Mountains-and-waters and flowers-and-birds paintings; (iii.) Scenes of literate men, contemplation and famous-places; (iv.) Scenes of religious subjects; (v.) Scenes of uses-and-customs, travelers and workers; (vi.) Fujis disguises and lines; (vii.) Geometry, carpentry and architectures.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-10-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.