• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2018.tde-07052018-113226
Document
Auteur
Nom complet
Angelica Alves Ramos
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2017
Directeur
Jury
Motoyama, Shozo (Président)
Nagae, Neide Hissae
Nagamini, Marilda
Viana, Nelson
Titre en portugais
Aspectos da cultura japonesa representados no herói do mangá One Piece: análise dos conceitos de hierarquia, yakuza, on e giri
Mots-clés en portugais
Cultura japonesa
Hierarquia
Mangá
One Piece
Yakuza
Resumé en portugais
O mangá é uma das mídias mais relevantes do Japão. Ele figura parte significativa da cultura popular japonesa e, como produto de tal cultura, está intrinsecamente ligado aos aspectos que constituem a sociedade nipônica. Com sua linguagem híbrida (imagem e escrita), o mangá vem permeado de elementos socioculturais, cujas representações apresentam um mosaico da sociedade. Como uma imagem substituta, ele retrata práticas sociais e conceitos (valores) que permitem diferentes e várias leituras da sociedade e cultura japonesa. Nessas narrativas, o protagonista do mangá agirá como ator social, sendo, concomitantemente, produtor e testemunha das práticas socioculturais japonesas. Este trabalho tem como objeto de estudo o mangá One Piece de Oda Eiichiro (1975), cujo enredo narra as aventuras da tripulação Piratas do Chapéu de Palha, comandada por Monkey D. Luffy. Por meio do protagonista e herói da narrativa, Monkey D. Luffy, procurou-se identificar elementos que fazem referência a aspectos característicos da figura do herói, visto que esse se reveste com as características de maior valor e destaque de sua cultura de origem. Na análise constatou-se a representação e o praticar de valores como honra, autossacrifício, lealdade, esforço, disciplina, perseverança e sinceridade. Pelas interações do protagonista também pode se verificar a pratica de dinâmicas sociais como hierarquia social, o conceito de on (débito moral) e giri (dever moral), além de referências a aspectos culturais da yakuza (máfia japonesa).
Titre en anglais
Aspects of Japanese Culture represented by the hero of manga One Piece: analysis of the concepts of hierarchy, yakuza, on and giri
Mots-clés en anglais
Hierarchy
Japanese culture
Manga
One Piece
Yakuza
Resumé en anglais
Manga is one of the most relevant midia in Japan. It has a significant part of Japanese popular culture and, as a product of such culture, is intrinsically linked to aspects that constitute Japanese society. With its hybrid language (image and writing), manga is permeated by sociocultural elements, whose representations present a mosaic of society. As a surrogate image, manga depicts social practices and concepts (values) that allow different and various readings of Japanese society and culture. In these narratives, the protagonist of manga will behave as a social actor, being, at the same time, a producer and a witness of Japanese sociocultural practices. Therefore, the aim of this study is manga One Piece written by Oda Eiichiro (1975), whose story tells the adventures of Hat of Straws pirate crew, commanded by Monkey D. Luffy. Through the protagonist and hero of the narrative, Monkey D. Luffy, it was expected to identify elements that make reference to characteristic aspects of the hero, since this one is full of characteristics of greater value and highlight of his culture of origin. In the analysis, it was found the representation and practice of values like honor, self-sacrifice, loyalty, effort, discipline, perseverance and sincerity. Through the interactions of the protagonist can also be verified the practice of social dynamics such as social hierarchy, the concept of on (moral debt) and giri (moral duty), as well as references to cultural aspects of yakuza (Japanese mafia).
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2018-05-07
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.