• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2023.tde-18052023-145208
Document
Author
Full name
André de Godoy Bueno
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Martin, Vima Lia de Rossi (President)
Mota, Maria Nilda de Carvalho
Salla, Thiago Mio
Scudeller, Gustavo
Title in Portuguese
Slam: literatura, marginalidade e resistência
Keywords in Portuguese
Literatura marginal
Performance
Resistência
Slam
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa focaliza o fenômeno cultural e literário denominado como slam poetry slam, spoken word , principalmente no contexto da cidade e do estado de São Paulo. A pesquisa propõe o seguinte o percurso: história, referenciais teóricos e análises. A abordagem histórica remonta ao início das batalhas de poesia em Chicago, nos Estados Unidos (EUA), na década de 1980, em busca das origens das competições poéticas, cuja figura principal é Marc K. Smith. Num segundo momento, tem-se a história do slam no Brasil, sendo a cidade de São Paulo a primeira a abrigar eventos desse tipo, a partir do trabalho de Roberta Estrela DAlva e do ZAP! Slam. Encerra-se o primeiro capítulo com a observação das relações entre slam, hip-hop e saraus, por meio da concepção de marginalidade que permeia tais literaturas. O capítulo dois expõe os fundamentos teóricos de performance e literatura; esse referencial se articula com a ideia de subalternidade de Spivak (2010), cujo intuito é subsidiar as abordagens e análises literárias que se realizam no capítulo três. Embora haja poemas em todas as seções, no terceiro capítulo são feitas análises mais focadas em aspectos estéticos e temáticos encontrados nos slams; nesse momento do trabalho, variadas reflexões são ensejadas pelas peças poéticas. O método de trabalho híbrido observações presenciais nos eventos, análise de vídeos e pesquisas bibliográficas propiciou a construção de um olhar sobre a consolidação do fenômeno em diferentes dimensões. Nesse sentido, pode-se afirmar que o slam, no Brasil, se estabeleceu inicialmente no contexto paulista e se expandiu para quase todo o país; atualmente, há mais de duzentas batalhas de poesia em âmbito nacional. Por fim, as últimas considerações reforçam que tal fenômeno literário-cultural é profícuo e possibilita que poetas produzam e divulguem sua poesia, em forma de competição, mas em tom de amizade e companheirismo. As batalhas resistiram a um difícil período de pandemia e, ainda assim, continuam em crescimento, o que sugere a força das comunidades de slam. Dois apêndices, ao final do trabalho, fornecem um conjunto de informações sobre coletivos e poetas de São Paulo, dados que podem servir como ponto de partida para quem pretende conhecer e/ou estudar o fenômeno
Title in English
Slam poetry: literature, marginality and resistance
Keywords in English
Marginal literature
Performance
Resistance
Slam poetry
Abstract in English
This research focuses on the cultural and literary phenomenon called slam poetry spoken word , mainly in the context of the city and São Paulo state. The research follows the path: history, theoretical references and analyses. The historical approach returns to beginning of poetry battles in Chicago, in the United States (USA), in the 1980s, seeking the origins of poetic competitions, whose central figure is Marc K. Smith. In a second moment, theres the history of slam in Brazil, with the city of São Paulo being the first to host events of this type, from the work of Roberta Estrela DAlva and ZAP! Slam. The first chapter observes, at the end, some relations between slam, hip-hop and soirées, through the conception of marginality that permeates such literatures. The chapter two exposes theoretical foundations of performance and literature; this reference is articulated with Spivak's (2010) idea of subalternity, whose purpose is to support the approaches and literary analyses carried out in chapter three. Although there are poems in all sections, the third chapter proposes analyses that are more focused on the aesthetic and thematic aspects found in the slams. At this point in the work, several reflections are raised by the poems. The hybrid work method face-to-face observations at events, video analysis and bibliographical research enabled the construction of a look that considers the phenomenons consolidation in different dimensions. The brazilian slam was initially established in São Paulo and expanded to Brazil, currently there are more than two hundred poetry battles in the country. Finally, the considerations reinforce that such phenomenon is fruitful and allows poets to produce and disseminate their poetry, in competition format, but in friendship and companionship. The battles have withstood a difficult period of the pandemic and yet they continue to grow, which suggests the strength of slam communities. Two appendices, at the end of the work, provide information about collectives and poets in São Paulo, data that can serve as a starting point for those who intend to know and/or study the phenomenon
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-05-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.