• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2008.tde-05082008-104435
Document
Auteur
Nom complet
Daniela Yuri Uchino Santos
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2008
Directeur
Jury
Goes, Maria Lucia Pimentel de Sampaio (Président)
Coelho, Nelly Novaes
Kishimoto, Tizuko Morchida
Titre en portugais
Imaginários da linguagem de Alice Vieira e Lygia Bojunga Nunes: a modernidade em diálogo na literatura para crianças e jovens
Mots-clés en portugais
Crianças
Crítica
Estética
Literatura
Modernidade
Resumé en portugais
Esta dissertação inicia-se com uma pesquisa sobre o conceito de modernidade, e suas denominações: Modernidade/Pós-modernidade; a seguir, recorremos à Arte Moderna, para depois adentrarmos a Estética literária no projeto da modernidade, foco da pesquisa e, para tanto, apresentamos valores literários de alguns escritores-críticos modernos. Assim, expostas as idéias em diálogo na modernidade, procedemos a formatação de um paradigma a que chamamos de paradigma Projeto da Modernidade. Discorremos sobre a crítica literária atual, e as autoras pesquisadas: a portuguesa Alice Vieira e a brasileira Lygia Bojunga Nunes. Selecionamos e realizamos um estudo paradigmático analíticocrítico em duas obras literárias para crianças e jovens, a saber: Flor de Mel de Alice Vieira e Corda bamba de Lygia Bojunga Nunes. Fizemos uma aproximação do paradigma PM formatado para este estudo ao final de cada análise, assim como uma aproximação entre Flor de Mel e Corda bamba. Dessa forma, pudemos constatar o quanto a qualidade estética do texto narrativo; desconsiderando se a obra pode ser endereçada ao receptor adulto ou criança, ou seja, se é chamada de literatura para crianças e jovens, ou não; comprova a estética literária da modernidade a que nos propusemos investigar neste estudo.
Titre en anglais
Imaginaries in the language of Alice Vieira and Lygia Bojunga Nunes: Modernity in dialog in the literature intended to children and youngsters.
Mots-clés en anglais
Children
Criticism
Esthetics
Literature
Modernity
Resumé en anglais
This thesis starts by researching the concept of Modernity and its denominations. Modernity/Post-modernity; then, we approach Modern Art, and, later, we enter the literary esthetics in the project of Modernity, which is the focus of the research and, for that purpose, we present literary values of some modern critic-writers. So, once the ideas in Modernity dialog have been exposed, we proceed to the formatting of a paradigm which we call Project of Modernity Paradigm. We go about the current literary criticism, and the researched writers: Portuguese Alice Vieira and Brazilian Lygia Bojunga Nunes. We selected and performed an analytical-critical paradigm study in two literary works for children and youngsters, namely: Flor de Mel, by Alice Vieira and Corda bamba, by Lygia Bojunga Nunes. We did an approximation of the PM paradigm, for this study, in the end of each analysis, as well as an approximation between Flor de Mel and Corda bamba, so that we could find how much the esthetic quality of the narrative text, disregarding whether the work can be addressed to the adult or children receptors, in other words, if the literature mentioned is for children and youngsters, or not, does evidence the literary esthetics of Modernity which we proposed to investigate in this study.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2015-10-21
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.