• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2020.tde-02032021-185835
Document
Auteur
Nom complet
Heidi Strecker Gomes
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2020
Directeur
Jury
Chauvin, Jean Pierre (Président)
Hansen, Joao Adolfo
Lachat, Marcelo
Oliva Neto, João Angelo
Titre en portugais
Figura de Marília: aspectos da poética de Tomás Antônio Gonzaga
Mots-clés en portugais
Bucolismo
Marília de Dirceu
Poesia luso-brasileira
Século XVIII
Tomás Antônio Gonzaga
Resumé en portugais
O objetivo desta pesquisa é estudar a figura de Marília, central na obra Marília de Dirceu do poeta luso-brasileiro Tomás Antônio Gonzaga (1744-1810). A partir de uma perspectiva histórica, buscamos evidenciar aspectos da poética do autor conforme as convenções retórico-poéticas de seu tempo. Analisamos tópicos formais e características discursivas desse poema em duas partes, a primeira editada em 1792 e a segunda, em 1799. Para tal, reexaminamos a longa tradição crítica brasileira que interpretou o idílio ficcionalizado no poema ou como expressão de uma subjetividade empírica ou como reflexo de determinada realidade social. Também desvinculamos a figura de Marília da personagem histórica Maria Doroteia Joaquina de Seixas, que a teria inspirado. Nesse sentido, o "casal de sonhos" Dirceu e Marília afasta-se da esfera biográfica e empírica, do mesmo modo que o discurso de Tomás Antônio Gonzaga é compreendido além da esfera documental e biográfica, deslocando-se para o terreno das convenções poéticas da segunda metade do século XVIII. Compreendida como poesia regrada retoricamente, ressaltamos aspectos da poética de Tomás Antônio Gonzaga que estruturam seu poema. Tendo esse ponto de partida, apontamos a centralidade da figura de Marília de Dirceu na obra lírica atribuída a Gonzaga, descrevendo algumas de suas "facetas": um nome da tradição bucólica, a interlocutora privilegiada da persona poética, a pastora que compõe o par com Dirceu, uma personagem da ficção mitológica, um retrato feminino pintado pelo poeta, e, por fim, como uma espécie de intermédio conciliatório entre a primeira e a segunda parte do poema.
Titre en anglais
Figure of Marília: aspects of Tomás Antônio Gonzaga poetics
Mots-clés en anglais
18th century
Luso-Brazilian poetry
Marília de Dirceu
Pastoral
Tomás Antônio Gonzaga
Resumé en anglais
The purpose of this research is to study the figure of Marilia, central to the work Marília de Dirceu by the Luso-Brazilian poet Tomás Antônio Gonzaga (1744-1810). From a historical perspective, we seek to highlight aspects of the author's poetics according to the rhetorical conventions of his time. We analyze formal topics and discursive characteristics of this extensive poem in two parts, the first edited in 1792 and the second in 1799. To this end, we examined the long Brazilian critical tradition that interpreted the fictionalized idyll in the poem or as an expression of an empirical subjectivity or as a reflection of a certain historical reality. We also dissociated Marília from the historical character Maria Doroteia Joaquina de Seixas, who would have inspired her. In this sense, the poetic couple Dirceu and Marilia moves away from the biographical and empirical sphere, in the same way that Tomás Antonio Gonzaga's discourse is understood beyond the documentary and biographical sphere, moving into the terrain of the poetic conventions of the second half of the 18th century. Understood as rhetorically ruled poetry, we highlight aspects of Tomás Antonio Gonzaga's poetics that structure his poem. Having this starting point, we point out the centrality of the figure of Marília de Dirceu in the lyrical work attributed to Gonzaga, describing some of her "facets": a name from the bucolic tradition, the privileged interlocutor of the poetic persona, the shepherdess who composes the poetic partnership with Dirceu, a character from mythological fiction, a female portrait painted by the poet, and, finally, as a kind of conciliatory intermediate between the first and second part of the poem.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2021-03-02
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.